of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Breda

30 dec 2010 Breda geeft sloopvergunning NS-station af (Breda vandaag .nl)
De geemente Breda heeft Prorail vergunning verleend het station in die plaats te slopen. De sloop zal echter niet starten voor begin 2012. Er wordt begonnen met de noordzijde van het station, en in 2014 de zuidzijde. De te slopen onderdelen omvatten het treinstation, het stationsgebouw en de busterminal.

13 feb 2010 Beelden van een station in Breda dat er ook echt komt (BN/DeStem)
De bouw van het nieuwe NS-station Centraal Breda lijkt in een stroomversnelling terecht te komen nu de gemeente Breda, ProRail en NS Poort hun geschil over de financiële problemen hebben bijgelegd. Alles lijkt opeens zo goed te zijn geregeld dat verk
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 nov 2009 CDA-Kamerlid: Station Breda snel afbouwen (BN/DeStem)
CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans pleit vandaag voor een snelle aanleg van het nieuwe station Centraal Breda. De christen-democraat doet dat tijdens de behandeling van de crisis- en herstelwet.

Daarmee moet het mogelijk worden projecten snel
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 mei 2009 Station: Breda wordt strenger (BN/DeStem)
Te veel aandacht van ProRail voor de contracten en te weinig voor de bouwtekeningen hebben geleid tot vertraging van de bouw van het nieuwe NS-station Centraal Breda.

Dat zegt wethouder Els Aarts, na een gesprek dat ze vandaag heeft gehad met d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 mei 2009 Station Breda: terug naar tekentafel (BN/DeStem)
De Raad van State heeft een streep gezet door een deel van het bestemmingsplan Stationskwartier in Breda.

De raad vindt dat de gemeente meer onderzoek had moeten doen naar de gevolgen van de geplande bouwhoogte voor de bewoners van de Spoorbuur
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 mei 2009 Breda maakt zich zorgen om station (BN/DeStem)
De gemeente Breda maakt zich in toenemende mate zorgen over het verwachte miljoenentekort op de bouw van het nieuwe station. Verantwoordelijk wethouder Els Aarts heeft railinfrabeheerder ProRail aan tafel gevraagd om tekst en uitleg te geven over de
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 mei 2009 Grote zorgen over station Breda (BN/DeStem)
Het verwachte miljoenentekort op de bouw van het nieuwe station in Breda baart de gemeente in toenemende mate zorgen.

ProRail, dat volgens verantwoordelijk wethouder Els Aarts redelijk schimmig opereert, is aan tafel gevraagd om met spoed tekst
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 dec 2008 Spoor Breda- Utrecht Centraal voorlopig van de baan, regio geeft niet op (BN/DeStem)
Een spoorlijn Breda- Utrecht Centraal in combinatie met de verbreding van de A27, blijft voorlopig toekomstmuziek.

Verkeersminister Camiel Eurlings zegde maandagnacht de Tweede Kamer toe te bekijken of de Merwedebrug en andere ‘kunstwerken’
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 jun 2008 Een station Breda, niet alleen voor treinen (BN/DeStem)
Wie wil er nu in een station wonen? Dat zijn mensen die kiezen voor een dynamische, levendige omgeving.

Voor je rust doe je het niet. Alhoewel, als je op vijf hoog, over sporen heen, naar de stad kijkt, dan kan dat best rustgevend zijn.

D
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 jun 2008 Station Breda: alle seinen op groen (BN/DeStem)
De geschiedenis zal uitwijzen dat dit moment vergelijkbaar is met het leggen van de eerste steen voor de Grote Kerk. Dat zei de Bredase burgemeester Peter van der Velden gisteren, nadat hij op de vastgoedbeurs Provada in Amsterdam de realisatieoveree
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 mei 2008 Belasting en rechtbank naar station Breda (BN/DeStem)
De Belastingdienst in Breda neemt zijn intrek in het nieuwe NS-station Centraal Breda.

Ook de rechtbank heeft besloten het huidige onderkomen in te ruilen voor een gebouw in het Stationskwartier in Breda. Dat staat in een overeenkomst die op 10
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 mei 2008 Onderzoek spoor Utrecht via Gorinchem (BN/DeStem)
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant ziet een eventuele spoorverbinding tussen Breda en Utrecht het liefst parallel aan de A27. Dat zegt het college in antwoord op vragen van de PvdA-Statenfractie.

Als er zon verbinding komt (v
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 apr 2008 Kamer wil onderzoek naar spoorlijn Breda-Utrecht (trouw)
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorlijn tussen Utrecht en Breda. Deze lijn, die langs de A27 zou kunnen komen, moet de filedruk doen afnemen. Uit onderzoek kwam eind vorige maand naar voren dat zon
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 mrt 2008 Station Nieuwendijk lijkt het meest logisch (Brabants Dagblad)
Als er een spoorverbinding komt tussen Breda en Utrecht, komt er ook een station in het Land van Heusden en Altna.

Dat zou wethouder Wim de Jong (verkeer, CDA) van Werkendam tenminste logisch vinden. Als ik mn boerenverstand gebruik, dan kom ik
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 mrt 2008 Spoor Breda-Utrecht toch verkennen (BN/DeStem)
Een treinverbinding tussen Breda en Utrecht is wel degelijk de moeite waard om nader te onderzoeken.

Volgen ons is nu het moment om een globale verkenning uit te voeren en aan te tonen dat de spoorverbinding Breda-Utrecht wel of niet past in de
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 feb 2008 Onderzoek naar spoorlijn tussen Utrecht en Breda (Algemeen Dagblad)
Een uitgebreid onderzoek moet duidelijk maken of een spoorlijn van Utrecht naar Breda een haalbare zaak is. Voor de hand liggend is een trace min of meer evenwijdig aan rijksweg A27.

Het onderzoek is een initiatief van BAM Rail, het in Breda
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 dec 2007 Bouw stationstunnel Breda begint in januari (BN/DeStem)
De aannemer begint in januari met noodzakelijke sanering voor de bouw van de nieuwe stationstunnel onder de nieuwe openbaarvervoerterminal van Breda oftewel het nieuwe station.

Heijmans Beton- en Waterbouw en ProRail tekenden vorige week in Br
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 okt 2007 Raad neemt zijn verlies met station Breda (BN/DeStem)
Maak er maar iets moois van (CDA). Het had beter gekund, maar we zijn tevreden (PvdA). We moeten ons verlies nemen en verder is alle kritiek voor de notulen (Breda97).

Drie van de vier coalitiepartijen slikten gisteravond met betrekkelijk wein
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 okt 2007 Stationsplan Breda: Dit is niet wat we wilden (BN/DeStem)
Er is geen ontsnappen aan, het definitief ontwerp voor het NS-station Centraal Breda wordt aangenomen door de gemeenteraad.

Maar in de politiek heerst grote teleurstelling over het uitblijven van een échte fietsverbinding tussen centrum en Belc
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 jun 2007 Reizen bijzaak in het nieuwe station (De volkskrant)
De NS willen de reiziger langer vasthouden op het station, in de hoop dat hij er meer koopt dan alleen een treinkaartje.

Niets is wat het lijkt op de treinstations. De hamburgerbakker bij Burger King werkt niet bij de fast foodketen, de cd-verk
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 mei 2007 Dááág brede tunnel onder nieuw station Breda (BN/DeStem)
Prorail en NS-Vastgoed hebben de Bredase politiek met twee benen op de grond gezet inzake de tunnel onder het nieuwe station.

De Bredase gemeenteraad gaf zichzelf in de laatste raadsvergadering een luid applaus, nadat burgemeester Peter van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 mei 2007 Weg vrij voor plannen station Breda (BN/DeStem)
De Bredase politiek stemde gisteravond met applaus in met de ontwikkeling van de nieuwe wijk Stationskwartier, inclusief het nieuwe station.

De gemeenteraad stelde een krediet beschikbaar van 75 miljoen euro voor het bouwrijp maken van het de
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 mei 2007 Roosendaal : De teloorgang van een spoorstad (BN/DeStem)
Nog geen dertig jaar geleden was Roosendaal als spoorstad een heuse meneer. Stad van machinisten en conducteurs, knooppunt van internationale verbindingen, pleisterplaats voor tot de verbeelding sprekende treinen als de Etoile du Nord en de Edelweiss
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 apr 2007 Station Breda blijft barrière in stad (BN/DeStem)
Het idee om via een brede fiets- en voetgangersverbinding onder het spoor de Belcrum met de rest van Breda te verbinden, is van de baan. Alles wat rest van dat plan is een smalle tunnel in het nieuwe NS-station Centraal Breda.

Dat is bijzonder
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 apr 2007 Het mooiste station komt in Breda (BN/DeStem)
Breda krijgt een van de mooiste stations van Nederland. Architect Koen van Velsen ontwierp een gebouw waar heel Nederland over zal spreken..

Dat zei Jeroen Hoefsloot, hoofd Ruimtelijke Plannen van de gemeente Breda, gisteren bij de presentatie
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 apr 2007 Plan voor station Breda komt later (BN/DeStem)
Het definitieve ontwerp voor het nieuw te bouwen NS-station Breda Centraal wordt pas tegen de zomer gepresenteerd. Eigenlijk had architect Koen van Velsen zijn plan vorig jaar december al af moeten hebben, maar onderhandelingen over de invulling van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 nov 2006 Miljoenen om bouw station Breda op te starten (BN/DeStem)
Om volgend jaar te kunnen beginnen met de bouw van een nieuw NS-station in Breda wil het stadsbestuur nu alvast een krediet van 6,75 miljoen euro beschikbaar stellen. Het geld is nodig om de grond bouwrijp te maken en om het Bredase deel van het nie
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

4 nov 2006 NS gooit ritme forensen danig in de war (BN/DeStem)
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is klaar. Wie reist vanaf grotere plaatsen kan hem in een handzaam boekje op het station afhalen. Anderen kunnen op internet nazoeken hoe laat hun trein vanaf 10 december voortaan vertrekt.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 okt 2006 Een sober derde perron voor Breda CS (BN/DeStem)
Het nieuwe, derde perron van het NS-station Breda Centraal is bijna klaar. Eind deze maand, begin november kunnen de eerste treinpassagiers er gebruik van maken.

Het derde perron is niet zomaar een perron. Het is nodig om vanaf 2007 hogesnelhei
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 okt 2006 Werkzaamheden Derde Perron station Breda (Infrasite)
In de periode van 5 oktober tot en met 19 oktober 2006 werkt ProRail aan het nieuw aangelegde derde perron te Breda. Dit perron wordt dan aangesloten op het bestaande spoor. Aannemer BAM verricht in opdracht van ProRail de werkzaamheden.

Derd
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Weinig gevolgen dienstregeling NS (BN/DeStem)
Er zijn straks wat overstappen die wat slechter uitpakken. En er stoppen minder treinen op station Gilze- Rijen. Maar er rijden wel weer meer intercity’s tussen Breda en Tilburg. Conclusie: over het algemeen blijven voor West-Brabant en Zeeland de ve
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 aug 2006 Wijken voor een nieuw station Breda (BN/De Stem)
Het blok huizen ligt er troosteloos en verlaten bij. Gordijnen zijn dicht, kozijnen schreeuwen om een likje verf, verschillende ramen zijn kapot, deurbellen ontbreken en in de tuinen woekert het ontkruid. Dertien woonhuizen op de kop van de Speelhuis
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 jul 2006 Groen Links wil meer stoptreinen rond Helmond (Eindhovens Dagblad)
De gemeente Helmond moet snel in gesprek met de Nederlandse Spoorwegen, omdat met ingang van de nieuwe dienstregeling in december dagelijks zeker een kwart minder treinen stoppen op de drie bestaande stations.

De Helmondse afdeling van GroenLin
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 jul 2006 Nieuw station Breda begint met een derde perron (BN/DeStem)
Bijna tussen neus en lippen door wordt er bij het NS-station Breda Centraal gewerkt aan een nieuw perron. Het ziet er simpel uit, maar dit zogenaamde ‘derde perron’ is de spil waar het project Via Breda om draait.

Nu is het nog een bouwplaats,
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 jun 2006 Utrecht krijgt station van staal en glas (Reformatorisch dagblad)
Amsterdam heeft zijn airport, Rotterdam zijn seaport, Utrecht CS z’n railport. Het grootste station van Nederland gaat voor een slordige 300 miljoen euro op de schop.

Gehaast wringen reizigers zich door de mensenmassa van Hoog Catharijne naar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 jun 2006 De aanleg van de spoorweg van Rotterdam CS naar Dordrecht (De combinatie)
Zo’n anderhalve eeuw geleden is er sprake van geweest dat Ridderkerk zou worden aangesloten op het landelijk spoorwegnet. Onderstaand verhaal werd eerder geplaatst in de Combinatie van 28 januari 1982 en werd geschreven door de heer J.W.A. van der Bl
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 jun 2006 Sein op groen voor station Breda (BN/DeStem)
Door B en W van Breda mogen van de politiek door met de bouw van het nieuwe station voor 170 miljoen euro. Het licht is ook op groen gezet voor de nieuwe wijk Stationskwartier.

Een ruime meerderheid van de raadscommissie Milieu en Mobiliteit heef
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 mei 2006 College steunt plan station Breda (BN/DeStem)
B en W van Breda hebben het ontwerp van architect Koen van Velsen voor het nieuwe station goedgekeurd. De ruim vijftig reacties op de inspraakronde hebben niet tot grote aanpassingen van het ontwerp geleid.

Wethouder André Adank verklaarde gister
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 mei 2006 Rijk en gemeente: 85 miljoen voor HSL-station Breda (Novum)
De overheid en de gemeente Breda investeren samen 85 miljoen euro in het nieuwe station van de hogesnelheidslijn (HSL) in Breda. De stad krijgt onder meer een nieuwe terminal met een derde perron. Minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) en minister va
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 feb 2006 Bouw station Breda kan doorgaan (De Stentor)
Door Breda hoeft niet bang te zijn dat de bouw van het nieuwe NS-station vertraging oploopt door eventuele nieuwe regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Volgens staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) blijven ‘alle harde afspraken’ staan.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 NS sluiten drie Zeeuwse stations : Stoptrein en intercity worden vervangen door twee sneltreinen per uur (Provinciale Zeeuwse Courant )
De Nederlandse Spoorwegen willen in 2008 drie Zeeuwse treinstations sluiten. Het gaat om de stations Arnemuiden, Krabbendijke en Kapelle- Biezelinge.

NS willen twee sneltreinen per uur door Zeeland laten rijden. Die gaan daarna rechtstreeks d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 nov 2005 Architect toont het volk nieuw station Breda (BN/DeStem )
Architect Koen van Velsen presenteert vanavond in het Chassé Theater zijn ontwerp voor het nieuwe station van Breda aan de bevolking.

Het voorlopig ontwerp van de nieuwe OV-terminal is 16 november openbaar gemaakt, maar de archtitect wil zijn
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 nov 2005 Een integer plan voor nieuw NS-station in Breda (BN/DeStem)
‘Dit is een bescheiden en integer plan. Helder en zichtbaar.’ Het nieuwe NS-station van Breda gaat een ‘ongelofelijke degelijkheid’ uitstralen. Dat belooft architect Koen van Velsen tenminste.

„Alle ruimtes in het station worden van natuurste
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 nov 2005 Ingezonden brief : Nieuw station Breda (BN/DeStem)
Mooie plannen en vage tekeningen in de krant over het nieuwe station, de HSL-aansluiting, etc. Maar we gaan straks wellicht als een we-willen-wel-maar-we-kunnen-niet-stad de mist in, vrees ik.

Ik werk als beeldend kunstenaar en fotograaf al
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 nov 2005 150 jaar Spoorwegen in Breda (BN/DeStem)
De Bredase spoorweghistorie begint op 3 mei 1855, als een particuliere onderneming uit Brussel, de Société Anonyme des Chemins de Fer d’Anvers é Rotterdam (AR) een houten stationnetje aan de latere Etnastraat in gebruik neemt. Breda is daarmee – via
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 nov 2005 Licht en leven hoekstenen nieuw station in Breda (Brabants dagblad)
Veiligheid en leefbaarheid, dáár draait het om bij het nieuwe station Breda Centraal. De stad wil geen plek ‘waar je allerlei duistere dingen kan doen’. „Daar is de architect doelbewust mee bezig geweest.“

Weg met het oude NS-station. In
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 nov 2005 Nieuw station Breda biedt licht en leven (BN/DeStem)
Veiligheid en leefbaarheid, dáár draait het om bij het nieuwe station Breda Centraal. De stad wil geen plek ‘waar je allerlei duistere dingen kan doen’. „Daar is de architect doelbewust mee bezig geweest.”

Weg met het oude NS-station. In
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 okt 2005 Onderzoek ANWB: Parkeren bij station moet beter (BN/DeStem)
De ANWB wil dat Breda en Bergen op Zoom de parkeerterreinen bij hun stations verbeteren. In Bergen op Zoom klagen reizigers over onveiligheid, het parkeerterrein bij station Breda staat domweg ‘altijd vol’.

De belangenorganisatie heeft gister
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 okt 2005 ‘Lage Zwaluwe’ in topdrie : Parkeren bij station ‘uitstekend’ (BN/DeStem)
Het stationsparkeerterrein bij Lage Zwaluwe hoort volgens reizigers bij de topdrie van beste P&R terreinen in Nederland.

Dat zegt de ANWB die een enquête in heel Nederland heeft gehouden naar de kwaliteit van de stationsparkeerterreinen.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 aug 2005 150 jaar Breda’s spoor te boek (BN/DeStem)
De West-Brabantse openbaar vervoer-specialist Marius Broos heeft in opdracht van de gemeente Breda een overzicht geschreven van 150 plaatselijke spoorweggeschiedenis.

Onder de titel ‘Beter laat dan nooit’ heeft de gemeente het als deel 2 in h
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 mei 2005 Dilemma rond spoorlijnen (BN/DeStem )
Minister Karla Peijs wordt voor een raar dilemma geplaatst door de Tweede Kamer en bestuurders uit West-Brabant en Zeeland. Als ze de Kamer en de bestuurders van Roosendaal, Bergen op Zoom en Zeeland hun zin geeft, wordt het duurste stuk spoor van Ne
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 apr 2005 Provincie wil intercity in Zeeland houden (Provinciale Zeeuwse Courant )
De Zeeuwse spoorlijn moet een volwaardige verbinding blijven. Dat wil zeggen: de directe intercityverbinding naar Schiphol en Amsterdam dient te worden gehandhaafd en aan de huidige overstapmogelijkheden in Roosendaal richting Antwerpen-Brussel en Br
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 mrt 2005 Station Breda krijgt derde perron (Brabants dagblad)
Minister Peijs heeft de provincie beloofd toch geld op tafel te leggen voor de bouw van een derde perron in Breda. Daarmee krijgt het nieuwe station in Breda, waarvan de bouw binnenkort start, meer spoorcapaciteit.

Door gebrek aan ruimte op het
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 nov 2004 Treinenloop over Tilburg uitgekleed (Brabants Dagblad)
Het treinverkeer tussen Breda, Tilburg, Boxtel en Eindhoven dreigt tijdelijk te worden uitgekleed. Dat is het gevolg van het verdwijnen van een perron in 2006 op het station van Breda. De NS schrapt mogelijk twee stoptreinen per uur en laat in plaats
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 okt 2004 NS: Station Breda weer open voor invaliden (BN/DeStem)
De toegankelijkheid van het NS-station in Breda voor invaliden is weer als vanouds. En dat zal ook het geval zijn gedurende de werkzaamheden die de komende jaren op de agenda staan.

Gealarmeerd door berichten in BN/DeStem en brieven van bur
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

21 okt 2004 Situatie NS-station Breda zeer ongewenst (BN/DeStem)
De Nederlandse Spoorwegen moeten opheldering geven over de vraag hoe de slechte toegankelijkheid van het NS-station in Breda voor invaliden kan worden opgelost.

Dat schrijft de Bredase wethouder Jacques Niederer van Verkeer in een brief aan
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 okt 2004 35 miljoen voor bouw NS-station Breda (BN/DeStem )
Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat stelt 35,5 miljoen euro beschikbaar voor de bouw van een nieuw NS-station in Breda. Nu ligt er volgens wethouder Jacques Niederer een degelijk financiële fundament onder het project.

Het Bredas
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 sep 2004 Kans op ingreep station Breda (BN/DeStem)
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat zeer waarschijnlijk het gat van negen miljoen euro vullen dat nog open staat op de begroting voor het nieuw te bouwen station Breda Centraal. Zo niet, dan wordt het bouwplan aangepast om kosten te bespare
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 sep 2004 architect station Breda: ‘Ik wil gewoon ’n mooi gebouw voor Breda’ (BN/DeStem)
Wie gisteravond wilde horen wat er precies gaat gebeuren met het nieuwe NS-station, kwam bij de lezing van beoogd architect Koen van Velsen bedrogen uit. „Dit is niet meer dan een visie, een idee van hoe het zou kunnen zijn.“

Geduld was gi
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 sep 2004 Architect geeft uitleg over station Breda (BN/DeStem)
De blikvanger van het centrum van Breda, dat is wat het nieuwe station moet worden. Architect Koen van Velsen, die het nieuwe station gaat ontwerpen, houdt vanavond een lezing over zijn werk en ideeën.

Koen van Velsen heeft onder meer de m
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 jul 2004 D66 peilt mening over nieuw station Breda (BN/DeStem)
Wat vinden de burgers van Breda nu echt van de plannen voor het nieuwe NS Station? Die vraag stelt D66 zich en de partij vraagt Bredanaren naar hun mening.

Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt gaan architect Koen van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 jul 2004 Te weinig inspraak bij ontwerp station Breda (BN/DeStem)
De bewoners van Breda hadden in een veel vroeger stadium inspraak moeten krijgen over de vraag wie het nieuwe NS-station Breda CS gaat bouwen. Dat vinden D66 en Leefbaar Breda.

Op zich leek het er tijdens een vergadering van de raadscommiss
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 jun 2004 Van Velsen mag station Breda ontwerpen (BN/DeStem)
Architect Koen van Velsen uit Hilversum mag het nieuwe station van Breda ontwerpen. Zijn visie op het stationsgebied geldt voor de selectiecommissie onder leiding van rijksbouwmeester Jo Coenen als ‘vooruitstrevend, onconventioneel, fantasievol en ri
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 jun 2004 Architect Centraal Station Breda bekend (www.archined.nl)
Het team Koen van Velsen / Atelier Quadrat is voorgedragen als architect voor het nieuwe centraal station van Breda.

Na een Europese aanbesteding waarvoor 27 architectenbureaus zich hadden ingeschreven, werden in april zeven bureaus (UN St
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 apr 2004 Meer geld voor hsl- stations Breda en Arnhem (BN/DeStem)
De Tweede Kamer eist meer geld van minister Peijs voor de hsl-stations Breda en Arnhem. De inrichting van het shuttleperron in Breda mag niet tot 2012 worden uitgesteld, vindt een meerderheid.

Ook moet Peijs voor 1 juni klaarheid scheppen i
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 apr 2004 Wie ontwerpt nieuwe NS- station Breda (BN/DeStem)
B en W van Breda besluiten in juni welke architect het nieuwe Centraal Station gaat ontwerpen. Een eerste voorselectie heeft zeven namen van architecten)combinaties opgeleverd.

Dat zijn: KCAP uit Rotterdam, Meccanoo uit Delft, Koen van Vels
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 apr 2004 Breda aan de zijlijn (BN/DeStem)
Arm Breda, dat zijn torenhoge ambities verwoest ziet worden door krachten waar de stad geen enkele controle over heeft.

Terwijl spoorwerkers een week lang keihard werken om de infrastructuur rond de nieuw te bouwen ‘overstapmachine’ Centraa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 apr 2004 Zeven dagen improviseren rond station Breda (Brabants Dagblad)
Het wordt een mega-operatie, zelden vertoond in de NS-geschiedenis. Een jaar of tien geleden ging het treinverkeer rond Utrecht ook al eens een week plat. Nu is station Breda aan de beurt. Duizenden treinreizigers in de regio moeten vanaf morgen tot
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 apr 2004 Spaak in wiel hslshuttles : Belgen weigeren traject Breda-Brussel te exploiteren (Algemeen Dagblad)
Breda dreigt zijn eigen aansluiting op de hogesnelheidslijn te verliezen. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS weigert de snelle shuttle-verbinding te onderhouden die over hsl-spoor tussen Breda en Brussel moet lopen. Zij gelooft niet dat exploitat
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 apr 2004 Via Breda, noodzakelijke verandering (BN/DeStem)
Breda heeft de ambitie om -in het kielzog van de ontwikkeling van de hsl- het stationsgebied te transformeren tot een (inter-)nationaal knooppunt van mobiliteit en economische voorzieningen. Via Breda moet de schaalsprong bewerkstelligen naar een a
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 mrt 2004 Wethouder Niederer: ‘Er komt een mooie shuttle naar Breda’ (BN/DeStem)
Volgens wethouder J. Niederer gaan de plannen voor het station in Breda gewoon door en komt er een ‘mooie shuttle’.

,,We hebben vastgesteld dat er geen reden is tot paniek“, zei de Bredase wethouder gisteren na een overleg met minister Peij
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 mrt 2004 Shuttle hsl uit Breda in gevaar (BN/DeStem)
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil het traject Breda-Brussel niet opnemen in de hsl-dienstregeling omdat die verbinding verliesgevend zou zijn. Zonder medewerking van de NMBS kan de shuttle van Breda via Antwerpen naar Brussel niet rijden.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 mrt 2004 Breda boos over afblazen shuttle (Brabants Dagblad)
Wethouder J. Niederer van Breda zegt buitengewoon onaangenaam verrast te zijn door de mededeling van de NS dat er vanuit Brussel niet naar Breda gereden zal worden met de hogesnelheidslijn.

Breda heeft zijn plannen voor een ingrijpende aanpass
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 mrt 2004 Via Breda: tussen droom en daad (BN/DeStem)
Breda staat aan de vooravond van één van de grootste projecten die de stad ooit gezien heeft, Via Breda. Het plan voorziet in een compleet nieuwe wijk met als spil de op het hsl-netwerk aangesloten overstapmachine - Centraal Breda. Maar kan de stad d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 feb 2004 Breda zoekt architect voor nieuw station (BN/DeStem)
Een speciale commissie gaat in opdracht van de gemeente Breda op zoek naar een architect die het nieuwe NS-station Centraal Breda moet bouwen.

De architect die wordt gekozen, krijgt het op korte termijn bijzonder druk. In juli van dit jaar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 feb 2004 Helft Breda kent Spoorzone-project niet (BN/DeStem)
De helft van de Bredanaars heeft nog nooit gehoord van de omvangrijke en ambitieuze plannen rond de Spoorzone in Breda, waar een nieuw station moet komen en 5000 nieuwe woningen, winkels, een internationaal busstation en kantoren.

De 40 pro
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 feb 2004 Breda lanceert plannen rond nieuw station (Financiëel dagblad)
De gemeente Breda gaat de spoorzone ingrijpend aanpassen. Dat is het gevolg van haar toekomstige positie als hoogwaardig vervoersknooppunt voor Zuid-Nederland. De zone omvat een gebied van 160 hectare. Rond het nieuwe station komen 5000 woningen en b
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 dec 2003 ’t Was afzien, maar de buit in Breda is binnen (BN/DeStem)
Twaalf miljoen euro extra voor het nieuwe NS-station van Breda. Wethouder Jacques Niederer zag wat pips gisterochtend, na een nacht onderhandelen op het scherp van de snede. Maar het was dan ook de moeite waard. Financieel staat de OV-terminal bijna
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 dec 2003 Breda eist volle pond voor station (BN/DeStem)
Een akkoord over de financiering van het nieuw te bouwen NS-station in Breda staat op de tocht. Een verschil van mening over de gewenste kwaliteit heeft tot forse vertraging in de onderhandelingen geleid.

Eigenlijk zou vanochtend de overeen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 dec 2003 HSL-stations Den Haag en Breda stap dichterbij (ANP)
De gemeenten Den Haag en Breda hebben donderdag een nieuwe stap gezet voor het ombouwen van hun belangrijkste treinstations tot openbaarvervoer-terminals. Deze zijn geschikt voor de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) in 2006.

In Den Haag
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 dec 2003 Breda krijgt 55 miljoen voor station (BN/DeStem)
Voor de bouw van een nieuw NS-station in Breda hebben de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM 55 miljoen euro over. Daar staat wel tegenover dat de regering ‘strenge voorwaarden’ stelt aan het ontwerp.

Tot vlak voor de ondertekenin
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 dec 2003 Breda : Stad met karakter : Welkom, reiziger (BN/DeStem)
Enkele weken terug ben ik afgereisd naar Maastricht voor een reünie. Je mocht dat echt wel afreizen noemen: vanwege werkzaamheden in de buurt van Schiphol kwam de trein twintig minuten te laat aan, zodat mevrouw Spoor mij aanried om dan maar een half
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 dec 2003 Bezwaar tegen uitbreiden perron NS-station in Breda (BN/DeStem)
Twee bewoners van de Oude Terheijdenseweg in Breda maken bezwaar tegen de afgifte van een bouwvergunning voor een nieuwe toegangstrap en uitbreiding van een perron op het station in Breda.

Hoewel die vergunning nog moet worden afgegeven, is
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 dec 2003 Rijk investeert in stationsgebieden hsl (Het Financieële Dagblad)
DEN HAAG - Het kabinet reserveert euro 340 mln voor de periode tot 2010 om stationsgebieden voor de hogesnelheidslijnen naar België en Duitsland op te knappen. Het gaat om integrale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations van de hsl. vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 sep 2003 Provincie draagt bij in de kosten : Tien miljoen voor NS-station Breda (BN/DeStem)
Donderdag 25 september 2003 - BREDA - De provincie Noord-Brabant wil tien miljoen euro bijdragen aan de bouw van een nieuw NS-station in Breda.

Met dat geld kan een groot deel van de zogenaamde ‘onrendabele top’ worden betaald. Voor het gat dat
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

21 mei 2003 Regering neemt snel besluit over station Breda (BN/ De Stem)
Woensdag 21 mei 2003 - DEN HAAG - De (nieuwe) regering neemt mogelijk rond de zomer al een besluit over een financiële bijdrage aan de plannen van Breda om een nieuw station en een nieuwe stationsomgeving te bouwen. Het gemeentebestuur heeft gisteren
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 mei 2003 Stationplan Breda verrast niemand (BN/De Stem)
Woensdag 14 mei 2003 - BREDA - Nu de voornaamste pijnpuntjes uit het plan zijn verwijderd, ziet de Bredase politiek geen zwaarwegende redenen om niet akkoord te gaan met de plannen voor het nieuwe NS-station en het daarbij horende Stationskwartier. W
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 mrt 2003 Geef station Breda meer smoel (BN/DeStem)
Donderdag 27 maart 2003 - BREDA - Het nieuw te bouwen NS-station in Breda moet meer smoel krijgen. Het voorlopig ontwerp dat nu op tafel ligt is niet opvallend genoeg. Door het oppeppen van vormgeving en uitstraling moet het station dé blikvanger van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 feb 2003 Kritiek op plan stationsgebied Breda (BN/ De Stem)
De wijkraden van het Stationskwartier en Rond de Fontein zijn verbijsterd over de manier waarop Breda de toekomstige verkeerstromen rond het nieuwe station wil afwikkelen. Bovendien vrezen de raden dat er veel te weinig parkeerplaatsen worden aangele
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 feb 2003 Provincie onderschrijft belang nieuw station Breda (BN/DeStem )
Vrijdag 07 februari 2003 - BREDA - De provincie Noord-Brabant onderschrijft nadrukkelijk het belang van de ontwikkeling van het Stationskwartier in Breda, waarvan het voorlopig ontwerp op dit moment ter discussie staat.

Bij een bezoek aan B
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 jan 2003 Zwak applausje Stationsplan Breda (BN/DeStem )
Woensdag 08 januari 2003 - BREDA - De laatste plannen voor het Stationskwartier in Breda worden voor het merendeel positief ontvangen door de plaatselijke politiek. Maar er blijven vraagtekens bij de financiering van het mega-plan, terwijl een groo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 jun 2002 Knokken voor een veilig station in Breda (BN/DeStem )
Zaterdag 08 juni 2002 - Zwervers, junks, alcoholisten en dealers. Treinstations in de steden hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hen. Op het station in Heerlen na beschouwen treinreizigers Breda Centraal als het onveiligste van Zuid-Nede
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 jan 2002 Vergeet het station, hier is de OV-terminal (BN/DeStem)
Donderdag 24 januari 2002 - BREDA - Vergeet het oude NS-station van Breda. Vergeet de smalle, donkere voetgangerstunnel. Vergeet de blikken jaren zestig overkapping en vergeet het rommelige voorplein met de onduidelijke bushaltes. Het oude station is
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 jul 2001 Veel spoorgeschiedenis langs de lijn (Brabants Dagblad )
PARTICULIER INITIATIEF. Toen in de negentiende eeuw de regering Nederland met spoorbielzen wilde plaveien, werd particulier initiatief met hoofdletters geschreven. Omdat Jan Salie nog heerste, werd dat niks en besloot de staat om zelf spoorwegen aan
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 jun 1941 Brabantsche opinie over Brabantsche stations (Noordbrabantsch dagblad het huisgezin )
„Weet je waar je eens over moet schrijven? Over de stations in Brabant! Over het feit, dat wij in de heele provincie maar twee behoorlijke stations hebben en dat de rest zoo ongeveer het midden houdt tusschen een mooi kippenhok en een leelyk abattoir!" Het was een goede oude bekende, een Brabander van de goeie soort, die ons ongevraagd deze tip gaf. We kennen den man al jaren, weten dat hij een gezonden kijk heeft op vele zaken, dat hij Brabantsch openhartig is en niet gewoon om een blad voor zyn mond te nemen. Ook weten we echter, dat, hy nog al eens graag critiek uitoefent, al is die dan meestal van goedhartigen aard en bedoelt hij het allemaal niet zoo hevig als hij het zegt. We waren daarom een beetje terughoudend en reageerden voorloopig alleen maar met een vermanend: „Nou, nou". „Niks te nou-nouen", zei de ander, „je weet, ik weet m'n weetje en ik zeg je, dat het met de stations in Brabant — uit architectonisch en aesthetisch oogpunt bezien — treurig gesteld is. Vroeger lette je daar niet zoo op, je had gewoonlijk te veel haast,; maar nu het reizen weer in een langzamer tempo gaat, de treinen dunner gezaaid en nog al eens te laat zijn, nu valt het op. Het is me den laatsten tijd herhaaldelijk overkomen, dat ik — op een trein wachtende — langen tijd tegen stations zat aan te staren. Van de tien keer dat dat gebeurde, heb ik me negen keer zitten „ergeren" „Erger je je nu ook?" vroegen we en wezen door het café-raam op het Bossche station. „Ik zeg toch, dat er twee uitzonderingen zijn! Daar is Den Bosch er één van. Maar dat station is dan ook van Cuypers". „Laatst heb ik eens iemand hooren zeggen, dat de Cuypersen maar twee dingen gebouwd hebben: kerken en bisschoppelijke paleizen. Die bisschoppelijke paleizen zijn dan soms in gebruik als stations, soms als rijksmuseum. ..." „Die vent kan zeggen wat-ie-wil, maar tegen dit station kyk je tenminste met plezier aan. Daar zit stijl in en lijn en fantasie. In ieder geval is het niet, zooals de meeste andere, behalve veilig, ook nog vlug en voordeelig gebouwd". „Er was nog een uitzondering, als ik je goed verstaan heb".

„Ja, Roosendaal! Ik weet niet eens wie daar de architect van is en het kan best zIJn, dat het nog mooier had gekund, maar het is een station, dat er wezen mag. Het is royaal van proporties en het beheerscht zyn omgeving. Daar loopen de treinen inderdaad „binnen"; en al staan er tien treinen op volle stoom, dan bluft het station ze nog de baas. In veel andere plaatsen is het zóó: als de trein binnen komt, dan zie je het heele station niet meer, dan domineert de trein en de snuivende locomotief! 'Eigenlijk komt de trein niet „binnen!", hy komt alleen maar even „langs". Je krygt den indruk dat het louter goeiigheid van 'm is, dat ie stopt. Hij had het stationnetje net zóo goed over bet hoofd kunnen zien!" „Alle stations kunnen toch niet even groot zijn?" „Hoeft ook niet. Maar het minste wat je er van verwachten moogt, is toch, dat ze op een station lijken", „Doen ze dat dan niet?" „Nee dat doen ze niet. Dat weet je zelf net zoo goed als ik. Neem ze maar een voor een. Bergen op Zoom. Als je door de Stationsstraat komt aanwandelen, dan zie je een ding wat eigenlijk nog het meeste lukt op een broeikas. Je verwacht daarbinnen geen treinen te vinden maar meloenen of komkommers!" „Asperges!" „Goed, asperges, maar in ieder geval geen treinen! Komt er dan toch een, stap je er in en rij je naar het Oosten, dan passeer je in Wouw een soort duiventil, of zoon klepkooi, waar ze vinken in vangen. In Breda krijg ik steeds den indruk, dat 't nog niet af is, dat ze nog aan het bouwen zijn en dat het een kippenren moet worden voor een heel groot hoenderpark. Tilburg is niet veel beter. Eigenlijk is het twee keer zoo erg, want het heeft twee verdiepingen! Het lijkt op een ouderwetsch buitenhuis, met een schrikkelijk leelijke serre er voor. In Eindhoven is er één geluk; dal het Stationsplein maar klein is, zoodat je het station niet zoo goed kunt zien. Maar als je het ziet en ze zeggen je, dat het 'n abattoir is, dan geloof je het direct". „Maar dan toch een mooi abattoir!" „Nee, een leelijk! Ook dat nog. Nou, en dan krijg je Helmond. Ik weet niet wie het geweest is, maar er moet eens een ondeugend journalist een brief uit Hollywood aldus hebben laten aanvangen: „Hollywood, na Helmond de leelijkste stad van de wereld " Dat zal wel overdreven zijn, maar het station is in ieder geval niet veel zaaks. Goddank heeft het tegenwoordig tenminste een klok! De Helmondenaren hebben er jarenlang over geklaagd, dat ze niet eens een stationsklok hadden.... Dan is Boxtel eigenlyk veel beter af, dat heeft heelemaal geen station. Dat heeft aan de straat alleen maar een groot gat, waardoor je onder de rails naar de perrons kunt komen." „Dat is een eiland-station", merkten wy deskundig op. „Kan best wezen, maar eilanden moeten ze in het water leggen, niet midden in een stad! Op de lyn van Roosendaal naar het Noorden. is het al niet veel beter. De stations van Oudenbosch en Zevenbergen schijnen specimen te zijn van een soort massa-product, op één werf in elkaar getimmerd en kant en klaar afgeleverd. Het zijn net zoon soort koekoeksklokken....

Nee, dan zie ik nog liever de stationnetjes van de Langstraat. Die zijn ook niet mooi; in het industriestadje Waalwijk is het precies hetzelfde als in het landelyke Lage Zwaluwe het laatste heeft het voordeel, dat maar heel weinig menschen het aan den voorkant te zien krijgen, men stapt hier veel „over" doch weinig „uit" — maar zij bieden althans den stationchefs een prettige bovenwoning!" „En wat wou je daar nu allemaal mee zeggen?" „Ik wou maar zeggen, dat het hoog tijd wordt, dat de Nederlandsche spoorwegen meneer van Ravensteijn naar Brabant sturen, met een hele groot koffer, boordevol met mooie krullen, vlotte lijnen en speelsche vlakken om daar onze stations mee op te knappen." „Ik heb pas nog van het Utrechtsche station — dat is toch van Ir. van Ravensteijn? — hooren zeggen: dat het een „Neo-barok brouwsel"' was, „dat feitelijk op de maan thuis hoort"'. „Kan best zijn, dat het op de maan thuis hoort, maar is dat voor een station geen verdienste? Kijk eens, in ieder van ons, al zijn we nog zoo oud en wijs, blijft iets voortleven van het kind, dat graag „met het spoortje mee gaat". In ieder van ons leeft de drang te reizen naar verre en vreemde landen. Is het dan niet goed, dat we reeds bij het betreden van het station den indruk krügen van iets vreemds, iets dat ver weg is en geheel anders dan we gewoon zijn? Stappen we dan niet met een prettig gevoel en grooter verwachtingen in den trein, die ons mee zal nemen naar oorden — het kan me niet schelen waar, desnoods op de maan! — maar waar het in ieder geval anders is als thuis! Geven de vloeiende lijnen van v. Ravensteijn ons niet reeds een voorproefje van de snelheid, waarmee de trein ons daar heen zal brengen? Voel je dan niet...." „Wacht nou eens -even, voel jij dan niet, dat je geweldig door zit te slaan? Je meent toch zeker niet in ernst, dat ik al dat gedaas in de krant moet zetten?" „Ja, dat meen ik wel! Je kunt er natuurlijk bij vertellen, dat ik een beetje een rare vent ben en je zegt maar tegen de lezers, dat ze mij met een korreltje zout moeten nemen en dat ik het allemaal niet zoo kwaad bedoel, maar je moet er geen twijfel over laten bestaan, dat hel werkelijk hard noodig is, dat er eens naar de Brabantsche stations wordt omgekeken. Als je we op den man of vraagt, hoe een station er uit moet zien om een echt station te zijn, dan zou ik je dat niet eens precies kunnen vertellen, maar in ieder geval moet het niet op een broeikas lijken en niet op een abattoir, niet op een duiventil en niet op een koekoeksklok!....

Naschrift webmaster:
Het is maar goed dat meneer niet in onze tijd leeft, want wat er nu staat is toch veel minder mooi dan alles wat meneer lelijk vond en intussen is afgebroken.