of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Roosendaal

7 sep 2011 Joost Ruland legt oorsprong station bloot (BN/DeStem)
9 september, de avond voor Monumentendag zal architect Joost Ruland een lezing geven over station Roosendaal. Het ontwerp voor de restauratie door Ruland zal oorspronkelijke delen van het gebouw die nu door latere verbouwingen onzichtbaar zijn geworden weer in het zicht plaatsen.

De lezing in de SSVR-ruimte in het station begint vrijdag om 19.30 uur en is gratis.

15 jun 2011 Seinhuis Roosendaal wordt verplaatst (BN/DeStem)
Het seinhuis op het emplacement van Roosendaal blijft behouden. Het verhuist echter niet naar Limburg, zoals eerder de bedoeling was, maar wordt verplaatst naar de Bosstraat. Het komt daar naast de locomotiefloods te staan. De gemeente had de wens het gebouw dat in 1994 buiten dienst ging, te behouden voor Roosendaal en het beter bereikbaar te maken. De verhuizing zal in 2012/ 2013 plaatsvinden.

Het hele stationsemplacement is sinds 2001 rijsmonument. G. van Heukelom tekende niet alleen voor het ontwerp van het seinhuis uit 1907, maar voor vrijwel alle gebouwen. Momenteel is in de restauratie van het stationsgebouw een macquette met de situatie in de jaren 30 met 4 seinhuizen, 3 werkplaatsen, en het stationsgebouw op schaal.



11 feb 2011 Imposant station Roosendaal wordt halte op de vrije baan (BN/DeStem)
Het duurt niet lang meer of het nog steeds imposante station van Roosendaal is niet meer dan een halte aan de vrije baan. Stations waar alleen af en toe een trein stopt en waar verder niets te doen is (zoals bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch) heten bij machinisten haltes aan de vrije baan. Wanneer er straks geen internationale treinen meer stoppen verhuizen de spoorwegpolitie en marechausse naar Breda, dan slutit ook het grenswisselkantoor.

Marius Broos en Jacques van Gastel kennen het station als geen ander. De 76-jarige Van Gastel werkte er jaren, en Broos heeft veel gepubliceerd over de spoorwegen.

Ze vertellen dat het station bij de bouw al te groot was, maar dat werd gedaan om internationale reizigers te imponeren. In die tijd moesten ook de reizigers worden gevisiteerd door de douane. Iedereen moest uit de trein stappen om te worden gecontroleerd. Die visitatiezaal was erg imposant met een heel hoog plafond.

Er werkten veel mensen op het station (in de jaren 30 wel zo'n duizend, in de jaren 50 waren het er ongeveer honderd), er waren aparte wachtkamers voor alle 3 toen gebruikelijke klassen en er was onder andere een stationskapper en restauratie.

8 okt 2008 Seinhuis in Roosendaal blijft behouden : Wat heb je eraan als niemand het kan zien? (BN/DeStem)
Het kost een hoop moeite om Seinhuis B op het spoorwegemplacement in Roosendaal te bereiken.

Niet omdat het zo ver weg is of achter een hoog hek of brede sloot ligt – je hoeft er alleen maar een paar spoorrails voor over te steken – maar daar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 okt 2008 Seinhuis Roosendaal sinds 1994 nooit meer gebruikt (BN/DeStem)
De kalender hangt nog op de maand en het jaar dat het seinhuisje voor het laatst dienst deed: mei 1994.

En ook de kranten en tijdschriften op het bureau van de seinhuiswachter zijn van die datum. Hij had er ook tijd voor om ze te lezen.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 aug 2008 NS neemt stoptrein Nijmegen - Zutphen weer op in haar dienst (Nieuws uit Arnhem)
De stoptrein tussen Nijmegen en Zutphen visa versa keert terug in de dienstregeling 2009 van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze trein stopt ook op station Arnhem Presikhaaf. Daarna is het nog maar 10 minuten lopen naar de HAN locatie in Arnhem. <
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 aug 2008 De kaartjesautomaat is al maanden kapot, er is niemand die hem maakt (De Volkskrant)
Nederland heeft het personenvervoer met stoptreinen naar de buurlanden belabberd geregeld. ‘De meeste spoorverbindingen houden nu direct voor of na de grens op’, melden de Kamerleden Ernst Cramer (ChristenUnie) en Ger Koopmans (CDA) in de nota Grenze
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 jun 2008 Station Roosendaal opnieuw monument (BN/DeStem)
Station Roosendaal heeft een plek gekregen op de monumentenlijst van de Nederlandse Spoorwegen. Marius Broos, de Roosendaalse spoorwegkenner bij uitstek, moet lachen als hij hoort dat de NS het station op een eigen monumentenlijst wil plaatsen.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 feb 2008 Twee kokende buren in s lands oudste stationneke (BN/DeStem)
Wie Wat Waar is een rubriek de lezer wil laten kennismaken met bijzondere, opvallende of markante huizen, tuinen, gebouwen of plekken in de gemeente Moerdijk. En vooral met de mensen die daar wonen of werken.

Als de goederentrein voorbijdendert
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 jan 2008 Einde nadert voor 122 jaar oude wachterswoning in Roosendaal (BN/DeStem)
Nog even en dan raakt Roosendaal opnieuw een stukje spoorweghistorie kwijt.

De huidige eigenaar Aramis heeft namelijk een sloopvergunning aangevraagd voor de 122 jaar oude witte woning op de hoek van de Spoorstraat en de Gastelseweg.Tusse
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 dec 2007 Roosendaal Belgisch station? (BN/DeStem)
Roosendaal als Belgisch nationaal station en onderdeel van het Belgische spoorwegennet. Het is een serieuze optie, als volgend jaar de HSL via Breda naar Antwerpen en Brussel operationeel wordt. En als de NS dientengevolge de Beneluxlijn via Roosenda
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 nov 2007 Aandacht voor opening station, 100 jaar later (BN/DeStem)
Dat wat honderd jaar geleden niet was gebeurd, bij de ingebruikname, dat werd gisteren en zaterdag ingehaald. Maar de viering van honderd jaar stationsgebouw Roosendaal was er één op tamelijk bescheiden schaal.

Geïnteresseerden werden nochtans
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 okt 2007 Herbouw van hoofdingang Roosendaal had wel wat anders gekund (BN/DeStem)
Het begon met de Roosendaalse kermis. Marius Broos, een boerenzoon van Visdonk, zal een jaar of 6, 7 zijn geweest. Hij stond voor de spoorwegovergang De Schuiven te wachten toen het gebeurde. Ademloos zag hij de trein passeren. De fascinatie is sinds
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 okt 2007 Een schoon geheel, dat uit eenvoudige baksteen is verkregen (BN/DeStem)
Het was aanvankelijk een protestants bolwerk, dat station van Roosendaal, in een stad van overwegend katholieke signatuur. De stationschef kwam van boven de rivieren, de meeste stationsbeambten ook.

Roosendaal ontmoette de eerste volgelin
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 okt 2007 Roosendaal, een spoorwegknooppunt als s lands voorportaal in het zuiden (BN/DeStem)
Opvallend genoeg was het Paul Klaver, fractievoorzitter van de PvdA, die het initiatief nam tot de viering van honderd jaar station Roosendaal. Die viering heeft volgend weekeinde plaats.

De redenen van Klavers bemoeienis laten zich raden. Tuur
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 mei 2007 Station Roosendaal: Een station om te blijven koesteren (BN/DeStem)
Eckhert heette hij. En waarschijnlijk Franz met zijn voornaam. Hij was Duitser en haalde met zijn luchtafweergeschut op de zolder van het Roosendaalse stationsgebouw geallieerden uit de lucht. Althans, dat probeerde hij.

Soms verveelde Fr. Eckh
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 mei 2007 Viering rond 100 jaar station Roosendaal (BN/DeStem)
Met diverse activiteiten staat Roosendaal in de laatste maanden van dit jaar stil bij het honderdjarig bestaan van het stationsgebouw. Zondag 4 november is de officiële datum.

Rond dit historische moment staan er onder meer een tentoonstelling,
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 mei 2007 Roosendaal : De teloorgang van een spoorstad (BN/DeStem)
Nog geen dertig jaar geleden was Roosendaal als spoorstad een heuse meneer. Stad van machinisten en conducteurs, knooppunt van internationale verbindingen, pleisterplaats voor tot de verbeelding sprekende treinen als de Etoile du Nord en de Edelweiss
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 feb 2007 Intercity nog te lang voor kleine stations Zeeland (Provinciale Zeeuwsche Courant)
De huidige intercity van tien rijtuigen is te lang voor de perrons in Arnemuiden, Kapelle- Biezelinge en Krabbendijke. Om die stations aan te kunnen doen, gaat de NS volgend jaar twee keer per uur met een intercity van zes rijtuigen in Zeeland rijden
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 dec 2006 Stationslift Roosendaal gaat beter zijn best doen (BN/DeStem)
De lift op het NS-station in Roosendaal heeft goede voornemens. Er zijn sinds de laatste reparatie in september geen mankementen meer geweest.

ProRail hoopt dat in het nieuwe jaar ook zo te houden. In september werd duidelijk waarom de lift ste
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

4 nov 2006 NS gooit ritme forensen danig in de war (BN/DeStem)
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is klaar. Wie reist vanaf grotere plaatsen kan hem in een handzaam boekje op het station afhalen. Anderen kunnen op internet nazoeken hoe laat hun trein vanaf 10 december voortaan vertrekt.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 sep 2006 Pech blijft stationslift Roosendaal achtervolgen (BN/DeStem)
Morgen wordt de lift op het Roosendaalse station officieel geopend. Maar dat hij nog altijd niet naar behoren werkt, bleek gisteren eens te meer.

Wederom weigerde lift dienst. De vierde keer sinds hij in juni in gebruik genomen werd. Nu zat een v
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Elke overstap is er één te veel (De Stentor)
Kritiek alom op de NS vanwege de nieuwe dienstregeling. Reizigers vanuit het noorden en oosten moeten rekening houden met langere reistijden en vaker overstappen. En als je dagelijks van Deventer naar de Randstad moet is iedere overstap er één te vee
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Treinreis minuten langer (De Stentor)
Reizigers die vanaf 10 december met de trein van Zutphen richting het westen willen, kunnen tijdens de spits rekenen op een extra reistijd tot 28 minuten vergeleken met de huidige dienstregeling. Hierbij is de tijd die kan ontstaan door het missen va
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Weinig gevolgen dienstregeling NS (BN/DeStem)
Er zijn straks wat overstappen die wat slechter uitpakken. En er stoppen minder treinen op station Gilze- Rijen. Maar er rijden wel weer meer intercity’s tussen Breda en Tilburg. Conclusie: over het algemeen blijven voor West-Brabant en Zeeland de ve
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 aug 2006 OM stelt onderzoek in naar rookzones station Roosendaal (BN/De Stem )
Het Openbaar Ministerie stelt een onderzoek in naar de rookzones op het NS-station in Roosendaal. Aanleiding is de weigering van een 31-jarige Bergenaar om een boete te betalen omdat volgens hem niet goed is aangegeven waar op de perrons wel of juist
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 jun 2006 Regio en NS steggelen over alternatieven voor sluiting stations Zeeuwse lijn (Provinciale Zeeuwse Courant)
De provincie en de gemeenten Middelburg, Kapelle en Reimerswaal hebben aan de NS twee alternatieven voorgelegd voor de sluiting van de stations Arnemuiden, Kapelle- Biezelinge en Krabbendijke in 2008. In beide scenario’s stopt de trein één keer per u
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 jun 2006 De aanleg van de spoorweg van Rotterdam CS naar Dordrecht (De combinatie)
Zo’n anderhalve eeuw geleden is er sprake van geweest dat Ridderkerk zou worden aangesloten op het landelijk spoorwegnet. Onderstaand verhaal werd eerder geplaatst in de Combinatie van 28 januari 1982 en werd geschreven door de heer J.W.A. van der Bl
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 jun 2006 Lift station Roosendaal meteen op tilt (BN/DeStem)
Nog maar net in gebruik, sloeg de splinternieuwe glazen lift op het Roosendaalse NS-station gisteren meteen op tilt. Daardoor zat een tachtigjarige vrouw drie kwartier te kijk. De brandweer bevrijdde haar.

Het heeft jaren geduurd voordat het st
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 jun 2006 Station Roosendaal heeft na 20 jaar liften
Reizigers op het internationale treinstation Roosendaal kunnen vanaf donderdag gebruik maken van liften. Het heeft ruim twintig jaar geduurd voordat het station liften kreeg.

Struikelblok was het gebrek aan geld. Vooral het Roosendaals Gehandic
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 mrt 2006 Reizigers tellen op station Kapelle- Biezelinge : Ik hoop dat we de zeshonderd halen (Provinciale Zeeuwsche Courant)
De NS zeggen: „Dagelijks maken nog geen vijfhonderd treinreizigers gebruik van het station Kapelle- Biezelinge. Dat is te weinig. Dus: dicht met dat stationnetje.“ De gemeente Kapelle zegt: Flauwekul. Kapelle kan zijn station niet missen, bovendien k
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 feb 2006 Feest rond stationslift Roosendaal uitgesteld (BN/DeStem)
De voor vandaag geplande festiviteiten rond de ingebruikname van de lift op het station in Roosendaal zijn op het laatste moment afgeblazen. Het voor de lift geleverde glas voldoet niet aan de veiligheidseisen. ProRail is daar woensdag pas achter gek
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 NS sluiten drie Zeeuwse stations : Stoptrein en intercity worden vervangen door twee sneltreinen per uur (Provinciale Zeeuwse Courant )
De Nederlandse Spoorwegen willen in 2008 drie Zeeuwse treinstations sluiten. Het gaat om de stations Arnemuiden, Krabbendijke en Kapelle- Biezelinge.

NS willen twee sneltreinen per uur door Zeeland laten rijden. Die gaan daarna rechtstreeks d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Niet langer direct naar Amsterdam CS (De Twentsche Courant/ Tubantia)
Treinen rijden vanaf volgend jaar niet meer rechtstreeks vanuit Apeldoorn/ Deventer of Zwolle naar Amsterdam CS. Ook de directe verbinding vanuit Zwolle via Deventer naar Roosendaal verdwijnt. De trein tussen Deventer en Zwolle stopt vanaf volgend ja
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Trein te lang voor Zwolle : voor Amsterdam CS: overstappen (De Stentor)
Geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS, een langere reistijd naar Groningen en een knip in de treindienst Zwolle- Roosendaal. Dat zijn de voornaamste uitkomsten van de concept-dienstregeling van de NS voor 2007.

Reizigers naar Amst
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 nov 2005 150 jaar Spoorwegen in Breda (BN/DeStem)
De Bredase spoorweghistorie begint op 3 mei 1855, als een particuliere onderneming uit Brussel, de Société Anonyme des Chemins de Fer d’Anvers é Rotterdam (AR) een houten stationnetje aan de latere Etnastraat in gebruik neemt. Breda is daarmee – via
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 nov 2005 Bouw lift op station Roosendaal vertraagd : Tegenslag werkzaamheden (BN/DeStem)
Door tegenslag bij de werkzaamheden, lukt het niet meer om de stationslift nog dit jaar op te leveren. Het wordt nu eind februari dat de al zo lang gewenste voorziening op het Roosendaalse station klaar is.

Dat is dus twee maanden later dan w
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 okt 2005 Onderzoek ANWB: Parkeren bij station moet beter (BN/DeStem)
De ANWB wil dat Breda en Bergen op Zoom de parkeerterreinen bij hun stations verbeteren. In Bergen op Zoom klagen reizigers over onveiligheid, het parkeerterrein bij station Breda staat domweg ‘altijd vol’.

De belangenorganisatie heeft gister
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 okt 2005 ‘Lage Zwaluwe’ in topdrie : Parkeren bij station ‘uitstekend’ (BN/DeStem)
Het stationsparkeerterrein bij Lage Zwaluwe hoort volgens reizigers bij de topdrie van beste P&R terreinen in Nederland.

Dat zegt de ANWB die een enquête in heel Nederland heeft gehouden naar de kwaliteit van de stationsparkeerterreinen.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 sep 2005 Het enige alarm dat afgaat op het NS-station is loos (BN/DeStem)
Verscherpt toezicht op NS-stations? Niet in Oudenbosch in elk geval. Daar is, zoals altijd, geen bemande kassa. En ook van NS-medewerkers of politieagenten ontbreekt elk spoor.

Op het perron zitten op zaterdagmiddag om half twee welgeteld dri
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 mei 2005 Dilemma rond spoorlijnen (BN/DeStem )
Minister Karla Peijs wordt voor een raar dilemma geplaatst door de Tweede Kamer en bestuurders uit West-Brabant en Zeeland. Als ze de Kamer en de bestuurders van Roosendaal, Bergen op Zoom en Zeeland hun zin geeft, wordt het duurste stuk spoor van Ne
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 apr 2005 Provincie wil intercity in Zeeland houden (Provinciale Zeeuwse Courant )
De Zeeuwse spoorlijn moet een volwaardige verbinding blijven. Dat wil zeggen: de directe intercityverbinding naar Schiphol en Amsterdam dient te worden gehandhaafd en aan de huidige overstapmogelijkheden in Roosendaal richting Antwerpen-Brussel en Br
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 mrt 2005 HSL is klap voor status Roosendaal (Brabants dagblad)
Zuidwest-Nederland is in 2007 geheel verstoken van intercity’s. Zowel de snelle verbinding tussen Vlissingen en Rotterdam als die van Amsterdam naar Brussel-Zuid wordt opgeheven. Daardoor verliest station Roosendaal zijn ’internationale status’.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 mrt 2005 Vergaderen en e-mailen in de ’lounge’ van station s Hertogenbosch (Brabants dagblad)
Bijkomen temidden van de drukte op het station én je e-mail bekijken: In november krijgt het station van s Hertogenbosch een ’stationsrestauratie nieuwe stijl’.

Alleen een kop koffie drinken, of ook even je e-mail bekijken en vergaderen.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 jul 2004 Roosendaal spoort naar het verlangen (BN/DeStem)
Misschien niet zo groots als met de ingebruikneming 150 jaar geleden, maar Roosendaal heeft ‘het spoor’ zaterdag en zondag meer dan uitgebreid gevierd. Het was een feest van verlangen naar nostalgie én naar een stad zonder spooroverlast. vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 jul 2004 Vergane glorie op schaal in Roosendaal (BN/DeStem)
De donkergroene trein rijdt met gematigde snelheid door het polderlandschap van Oudenbosch. Even wacht hij voor de draaibrug over de Mark, maar luttele seconden later boemelt de stoomlocomotief alweer door het centrum van Zevenbergen. Een weekend vol
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 jul 2004 Station Roosendaal : Vertrekpunt voor verre oorden (BN/DeStem)
Station Roosendaal heeft nog steeds dat tikje extra. Hier raast, weliswaar zonder te stoppen, de Thalys voorbij. Maar je kunt hier wel op de trein naar België stappen. De dienstmededelingen schallen meertalig tot ver voorbij het perron. Er is nog ste
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 jul 2004 Station Roosendaal in volle glorie (BN/DeStem)
Honderdvijftig jaar geleden kreeg Roosendaal zijn eerste station. Dit kleine, witte gebouwtje werd in 1907 al vervangen door een majestueus bouwwerk. Hieraan is in de loop der tijd veel veranderd. Maar dankzij het miniatuur van NS-machinist Luc Zwege
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 jun 2004 Gemeente Essen in België 150 jaar aan het spoor : Lijn 12 onze ijzeren ruggengraat’ (BN/DeStem)
Net zoals Roosendaal vieren ook de Belgische gemeenten Essen, Kalmthout en Ekeren het feit dat 150 jaar geleden de eerste trein van Antwerpen naar Rotterdam reed.

Bij de presentatie van de feestprogramma’s van de drie gemeenten in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 jun 2004 Wandelen langs de spoorhistorie in Roosendaal (BN/DeStem)
Je kunt een stad al wandelend op verschillende manieren bekijken. In het jaar dat Roosendaal 150 jaar bestaat als spoorstad, kon een spoorstadswandeling niet uitblijven. Spoorkenners bij uitstek nemen de deelnemers behalve naar een spoorexpositie en
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 mei 2004 Brug op station Roosendaal is uit den boze (BN/DeStem)
De Monumentencommissie is tegen een verbindingsbrug met liften over het spoor op de perrons van het NS-station. De commissie wil dat de oude bagagetunnel gebruikt wordt voor de liften.

Een verbindingsbrug zou het monumentale stationsge
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 mei 2004 Tentoonstelling 150 jaar Spoorwegen in Roosendaal : Ghulden Roos op juiste spoor (BN/DeStem)
Burgemeester M. Marijnen heeft gisteravond in museum de Ghulden Roos de tentoonstelling ‘150 jaar spoorwegen in Roosendaal’ geopend. Het museum heeft uit de eigen collectie en met materiaal van het Spoorwegmuseum de geschiedenis van 150 jaar spoor in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 apr 2004 Politieke steun voor spoorplannen Roosendaal (BN/DeStem)
De Roosendaalse plannen voor het spoorwegemplacement krijgen steun van het CDA in de Tweede Kamer. De fractie gaat zich sterk maken om in ‘Den Haag’ geld voor de oplossing van de spoorwegproblematiek in Roosendaal vrij te maken.

Roosendaal
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 mrt 2004 Stalling Roosendaal weigert eerder te sluiten (BN/DeStem)
De exploitant van de fietsenstalling bij het station in Roosendaal heeft diverse verzoeken van de NS om eerder te sluiten geweigerd. De spoorwegen willen bezuinigen op de stallingen.

De beheerders van stallingen krijgen geld van de NS voor
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 jan 2004 NS betalen niet voor spoorfeest Roosendaal : ‘Toch een goed programma’ (BN/DeStem )
De Nederlandse Spoorwegen betalen niet mee aan de viering van 150 jaar spoor in Roosendaal. Desondanks is wethouder Peter van Steekelenburg ervan overtuigd dat Roosendaal een goed feestprogramma heeft.

„De NS hebben andere zorgen“, verklaar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 okt 2003 Sluiting loket internationaal Roosendaal kost geen banen (BN/DeStem)
Vrijdag 17 oktober 2003 - ROOSENDAAL - De sluiting van het loket internationale tickets op het station leidt niet tot ontslagen’’, zegt NS-voorlichter Michiel Jonker. Het loket gaat op 14 december dicht.

De NS heeft besloten het loket te slui
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 okt 2003 Akkoord over onderhoud lift station Roosendaal (BN/DeStem)
Woensdag 15 oktober 2003 - ROOSENDAAL - ProRail neemt de onderhoudskosten van de aanleg van een lift op het station voor haar rekening. Dat heeft het bedrijf gisteren in een gesprek met de gemeente Roosendaal laten weten.

Dat betekent dat er
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 okt 2003 ‘Verplaats station Roosendaal niet naar de Kade’ (BN/DeStem)
Vrijdag 10 oktober 2003 - ROOSENDAAL – De Monumentencommissie van de gemeente Roosendaal is tegen de verplaatsing van het NS station naar de spoorwegovergang aan de Kade, zoals in het ontwerp masterplan SpoorHaven wordt voorgesteld.

Dat s
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

20 sep 2003 PvdA stelt vragen over lift op station Roosendaal (BN/DeStem)
Zaterdag 20 september 2003 - DEN HAAG - De PvdA heeft de minister van Verkeer gevraagd waarom er op het station in Roosendaal nog steeds geen gehandicaptenlift is geplaatst, terwijl er wel geld voor is gereserveerd.

Inmiddels is er 1 miljoe
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 jul 2003 Woede over uitblijven bouw stationslift Roosendaal (BN/ De Stem)
Woensdag 02 juli 2003 - ROOSENDAAL - De gemeenteraadsfracties van de SP en de Roosendaalse Lijst én de gehandicaptenorganisatie Rogep hebben er geen begrip voor dat de financiering van de Roosendaalse stationslift nog steeds niet rond is.

S
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 jul 2003 Gemeente weet niets van uitstel stationslift Roosendaal (BN/ De Stem)
Woensdag 02 juli 2003 - ROOSENDAAL - Railinfrabeheer heeft de gemeente Roosendaal nooit officieel gemeld dat de lift op het NS-station pas in 2004 klaar zal zijn.

Dat verklaart gemeentewoordvoerster Elly Hollestelle. Wij voeren periodiek ov
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 feb 2003 NS-station Roosendaal ontruimd (BN/DeStem )
Zaterdag 08 februari 2003 - ROOSENDAAL - Het station in Roosendaal is gistermorgen vanaf half acht korte tijd ontruimd na een bommelding.

Ook het treinverkeer van en naar Roosendaal is een half uur stilgelegd. Reizigers en NS-personeel zijn na
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 nov 2002 Lift op station Roosendaal komt in oude bagagetunnel (BN/DeStem )
Zaterdag 23 november 2002 - ROOSENDAAL - Railinfrabeheer wil de lift die op het Roosendaalse station wordt aangelegd, realiseren in de oude bagagetunnel. Volgens woordvoerder Anton Korlaar van Railinfrabeheer biedt een lift op die plaats de meeste vo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 apr 2002 Station Roosendaal potdicht na lek (BN/DeStem)
Dinsdag 16 april 2002 - ROOSENDAAL - De NS hebben dinsdagmiddag het station in Roosendaal volledig ontruimd. De spoorwegorganisatie ging daartoe over nadat het vermoeden was gerezen dat een goederenwagon op het station een zeer brandbare en giftige s
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 dec 2001 Verbouwing NS-station klaar (BN/DeStem)
Zaterdag 08 december 2001 - ROOSENDAAL - De verbouwing van het NS-station in Roosendaal is klaar. De afgelopen maanden moesten reizigers uitwijken naar een noodvoorziening op het Stationsplein om een kaartje te kunnen kopen. Dat is nu verleden tijd,
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 nov 2001 Servicewinkel van NS morgen open (BN/DeStem)
Donderdag 29 november 2001 - ROOSENDAAL - De NS openen morgen hun servicewinkel op het station in Roosendaal, op de plek waar vroeger de loketten waren.

De winkel is door de week open van 7.00 tot 23.00 uur en in het weekeinde van 8.00 tot 20.0
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 okt 2001 Gemeente wil geld voor lift voorschieten (BN/DeStem)
Vrijdag 05 oktober 2001 - ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal is bereid om onder bepaalde voorwaarden de aanleg van twee liften op het station voor te financieren. Die handreiking deed wethouder C. Kerkhof-Mos gisteren aan directeur A. Niekerk van Ra
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 sep 2001 1500 handtekeningen voor lift op Roosendaals station (BN/DeStem)
Woensdag 19 september 2001 - ROOSENDAAL - De Week van de Toegankelijkheid krijgt in Roosendaal een geheel eigen afsluiting.

Donderdag 4 oktober overhandigen vertegenwoordigers van gehandicaptenorganisatie Rogep zon 1500 handtekeningen aan NS-di
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 sep 2001 Lijn onder stad kost miljard (BN/DeStem )
Vrijdag 07 september 2001 - ROOSENDAAL - De kosten die met de aanleg van een ondergronds spoor door Roosendaal gemoeid zijn, belopen mogelijk meer dan een miljard gulden. Dat blijkt uit een nog geheim rapport van adviesbureau Arcadis dat in opdracht
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 aug 2001 Verbouwing in de stationshal (BN/DeStem )
Maandag 13 augustus 2001 - ROOSENDAAL - In de hal van het station wordt de komende maanden een complete reizigerswinkel gebouwd. De huidige loketten zijn daarom vanaf komende woensdag te vinden in een noodgebouw op het Stationsplein.

De verbo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 jul 2001 Oppositie wil liften op station betalen (BN/DeStem )
Dinsdag 03 juli 2001 - ROOSENDAAL - De oppositiepartijen willen dat de gemeente Roosendaal haast maakt met de aanleg van trapliften op het NS-station in Roosendaal. Ze zijn het wachten op de NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zo beu dat z
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 jun 2001 Rode loper op NS-station (BN/DeStem )
02 juni 2001, ROOSENDAAL - De rode loper lag gisteren uitgerold op het NS-station. Niet vanwege koninklijk of ander hoogstaand bezoek. Nee, de loper wees de weg naar de kaartautomaten waar, volgens de NS, veel mensen nog geen raad mee weten. <
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 mei 2001 Stad uit het aardrijkskundeboekje (BN/DeStem )
09 mei 2001, Decennia lang was Roosendaal in heel Europa bekend. Op ieder station in pakweg Spanje of Italië wisten spoormedewerkers te vertellen dat het Nederlandse stadje een belangrijk internationaal spoorwegknooppunt was waar treinen met tot de v
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 mei 2001 Hoe de trein Roosendaal op de kaart zette (BN/DeStem )
09 mei 2001, Een dorp van amper zesduizend inwoners, waar de boeren uit de omgeving wekelijks naar toe trekken om hun waren op de marktplaats te slijten. Dat is het beeld van Roosendaal tot halverwege de negentiende eeuw. Een klein agrarisch centrum,
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 mei 2001 Het belang van de spopo (BN/DeStem )
09 mei 2001, In Roosendaal is op perron 1 van het NS-station al vele jaren het bureau van de spoorwegpolitie (spopo) gevestigd. Een bijzonder bord aan de gevel, met daarop afgebeeld een buitenlands aandoende agent met een diagonale draagriem en een p
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 mei 2001 Pleidooi VVD voor liften op perrons (BN/DeStem )
05 mei 2001, ROOSENDAAL - Minister Netelenbos moet een belofte nakomen die haar voorgangster Jorritsma aan Roosendaal heeft gedaan. Als minister van Verkeer en Waterstaat beloofde Jorritsma in 1998 dat er uiterlijk in 2002 liften op de perrons van he
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 jun 1941 Brabantsche opinie over Brabantsche stations (Noordbrabantsch dagblad het huisgezin )
„Weet je waar je eens over moet schrijven? Over de stations in Brabant! Over het feit, dat wij in de heele provincie maar twee behoorlijke stations hebben en dat de rest zoo ongeveer het midden houdt tusschen een mooi kippenhok en een leelyk abattoir!" Het was een goede oude bekende, een Brabander van de goeie soort, die ons ongevraagd deze tip gaf. We kennen den man al jaren, weten dat hij een gezonden kijk heeft op vele zaken, dat hij Brabantsch openhartig is en niet gewoon om een blad voor zyn mond te nemen. Ook weten we echter, dat, hy nog al eens graag critiek uitoefent, al is die dan meestal van goedhartigen aard en bedoelt hij het allemaal niet zoo hevig als hij het zegt. We waren daarom een beetje terughoudend en reageerden voorloopig alleen maar met een vermanend: „Nou, nou". „Niks te nou-nouen", zei de ander, „je weet, ik weet m'n weetje en ik zeg je, dat het met de stations in Brabant — uit architectonisch en aesthetisch oogpunt bezien — treurig gesteld is. Vroeger lette je daar niet zoo op, je had gewoonlijk te veel haast,; maar nu het reizen weer in een langzamer tempo gaat, de treinen dunner gezaaid en nog al eens te laat zijn, nu valt het op. Het is me den laatsten tijd herhaaldelijk overkomen, dat ik — op een trein wachtende — langen tijd tegen stations zat aan te staren. Van de tien keer dat dat gebeurde, heb ik me negen keer zitten „ergeren" „Erger je je nu ook?" vroegen we en wezen door het café-raam op het Bossche station. „Ik zeg toch, dat er twee uitzonderingen zijn! Daar is Den Bosch er één van. Maar dat station is dan ook van Cuypers". „Laatst heb ik eens iemand hooren zeggen, dat de Cuypersen maar twee dingen gebouwd hebben: kerken en bisschoppelijke paleizen. Die bisschoppelijke paleizen zijn dan soms in gebruik als stations, soms als rijksmuseum. ..." „Die vent kan zeggen wat-ie-wil, maar tegen dit station kyk je tenminste met plezier aan. Daar zit stijl in en lijn en fantasie. In ieder geval is het niet, zooals de meeste andere, behalve veilig, ook nog vlug en voordeelig gebouwd". „Er was nog een uitzondering, als ik je goed verstaan heb".

„Ja, Roosendaal! Ik weet niet eens wie daar de architect van is en het kan best zIJn, dat het nog mooier had gekund, maar het is een station, dat er wezen mag. Het is royaal van proporties en het beheerscht zyn omgeving. Daar loopen de treinen inderdaad „binnen"; en al staan er tien treinen op volle stoom, dan bluft het station ze nog de baas. In veel andere plaatsen is het zóó: als de trein binnen komt, dan zie je het heele station niet meer, dan domineert de trein en de snuivende locomotief! 'Eigenlijk komt de trein niet „binnen!", hy komt alleen maar even „langs". Je krygt den indruk dat het louter goeiigheid van 'm is, dat ie stopt. Hij had het stationnetje net zóo goed over bet hoofd kunnen zien!" „Alle stations kunnen toch niet even groot zijn?" „Hoeft ook niet. Maar het minste wat je er van verwachten moogt, is toch, dat ze op een station lijken", „Doen ze dat dan niet?" „Nee dat doen ze niet. Dat weet je zelf net zoo goed als ik. Neem ze maar een voor een. Bergen op Zoom. Als je door de Stationsstraat komt aanwandelen, dan zie je een ding wat eigenlijk nog het meeste lukt op een broeikas. Je verwacht daarbinnen geen treinen te vinden maar meloenen of komkommers!" „Asperges!" „Goed, asperges, maar in ieder geval geen treinen! Komt er dan toch een, stap je er in en rij je naar het Oosten, dan passeer je in Wouw een soort duiventil, of zoon klepkooi, waar ze vinken in vangen. In Breda krijg ik steeds den indruk, dat 't nog niet af is, dat ze nog aan het bouwen zijn en dat het een kippenren moet worden voor een heel groot hoenderpark. Tilburg is niet veel beter. Eigenlijk is het twee keer zoo erg, want het heeft twee verdiepingen! Het lijkt op een ouderwetsch buitenhuis, met een schrikkelijk leelijke serre er voor. In Eindhoven is er één geluk; dal het Stationsplein maar klein is, zoodat je het station niet zoo goed kunt zien. Maar als je het ziet en ze zeggen je, dat het 'n abattoir is, dan geloof je het direct". „Maar dan toch een mooi abattoir!" „Nee, een leelijk! Ook dat nog. Nou, en dan krijg je Helmond. Ik weet niet wie het geweest is, maar er moet eens een ondeugend journalist een brief uit Hollywood aldus hebben laten aanvangen: „Hollywood, na Helmond de leelijkste stad van de wereld " Dat zal wel overdreven zijn, maar het station is in ieder geval niet veel zaaks. Goddank heeft het tegenwoordig tenminste een klok! De Helmondenaren hebben er jarenlang over geklaagd, dat ze niet eens een stationsklok hadden.... Dan is Boxtel eigenlyk veel beter af, dat heeft heelemaal geen station. Dat heeft aan de straat alleen maar een groot gat, waardoor je onder de rails naar de perrons kunt komen." „Dat is een eiland-station", merkten wy deskundig op. „Kan best wezen, maar eilanden moeten ze in het water leggen, niet midden in een stad! Op de lyn van Roosendaal naar het Noorden. is het al niet veel beter. De stations van Oudenbosch en Zevenbergen schijnen specimen te zijn van een soort massa-product, op één werf in elkaar getimmerd en kant en klaar afgeleverd. Het zijn net zoon soort koekoeksklokken....

Nee, dan zie ik nog liever de stationnetjes van de Langstraat. Die zijn ook niet mooi; in het industriestadje Waalwijk is het precies hetzelfde als in het landelyke Lage Zwaluwe het laatste heeft het voordeel, dat maar heel weinig menschen het aan den voorkant te zien krijgen, men stapt hier veel „over" doch weinig „uit" — maar zij bieden althans den stationchefs een prettige bovenwoning!" „En wat wou je daar nu allemaal mee zeggen?" „Ik wou maar zeggen, dat het hoog tijd wordt, dat de Nederlandsche spoorwegen meneer van Ravensteijn naar Brabant sturen, met een hele groot koffer, boordevol met mooie krullen, vlotte lijnen en speelsche vlakken om daar onze stations mee op te knappen." „Ik heb pas nog van het Utrechtsche station — dat is toch van Ir. van Ravensteijn? — hooren zeggen: dat het een „Neo-barok brouwsel"' was, „dat feitelijk op de maan thuis hoort"'. „Kan best zijn, dat het op de maan thuis hoort, maar is dat voor een station geen verdienste? Kijk eens, in ieder van ons, al zijn we nog zoo oud en wijs, blijft iets voortleven van het kind, dat graag „met het spoortje mee gaat". In ieder van ons leeft de drang te reizen naar verre en vreemde landen. Is het dan niet goed, dat we reeds bij het betreden van het station den indruk krügen van iets vreemds, iets dat ver weg is en geheel anders dan we gewoon zijn? Stappen we dan niet met een prettig gevoel en grooter verwachtingen in den trein, die ons mee zal nemen naar oorden — het kan me niet schelen waar, desnoods op de maan! — maar waar het in ieder geval anders is als thuis! Geven de vloeiende lijnen van v. Ravensteijn ons niet reeds een voorproefje van de snelheid, waarmee de trein ons daar heen zal brengen? Voel je dan niet...." „Wacht nou eens -even, voel jij dan niet, dat je geweldig door zit te slaan? Je meent toch zeker niet in ernst, dat ik al dat gedaas in de krant moet zetten?" „Ja, dat meen ik wel! Je kunt er natuurlijk bij vertellen, dat ik een beetje een rare vent ben en je zegt maar tegen de lezers, dat ze mij met een korreltje zout moeten nemen en dat ik het allemaal niet zoo kwaad bedoel, maar je moet er geen twijfel over laten bestaan, dat hel werkelijk hard noodig is, dat er eens naar de Brabantsche stations wordt omgekeken. Als je we op den man of vraagt, hoe een station er uit moet zien om een echt station te zijn, dan zou ik je dat niet eens precies kunnen vertellen, maar in ieder geval moet het niet op een broeikas lijken en niet op een abattoir, niet op een duiventil en niet op een koekoeksklok!....

Naschrift webmaster:
Het is maar goed dat meneer niet in onze tijd leeft, want wat er nu staat is toch veel minder mooi dan alles wat meneer lelijk vond en intussen is afgebroken.