of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Amsterdam Centraal

27 jan 2010 Meer geld voor renovatie Amsterdam CS (nu.nl)
De NS en Prorail trekken 230 miljoen euro extra uit voor de renovatie en vernieuwing van Stationseiland Amsterdam Centraal.

De omgeving in en rond het station is al flinke tijd een grote bouwput. De betrokken partijen lichtten woensdag alvast
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 dec 2008 Nieuwe dienstregeling NS van start (RTV Noord- Holland)
De nieuwe dienstregeling van de NS is ingegaan. Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan de vorige.

Op belangrijke trajecten, vooral in de Randstad, rijden de treinen nu volgens het metrosysteem. Dat betekent dat er elke paar min
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 dec 2008 Nieuwe dienstregeling NS gaat in (De Stentor)
De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan. Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan de vorige. Op belangrijke trajecten gaan de treinen volgens het metrosysteem rijden, wat betekent dat er elke paar minuten een nieuwe trein
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 jun 2007 Reizen bijzaak in het nieuwe station (De volkskrant)
De NS willen de reiziger langer vasthouden op het station, in de hoop dat hij er meer koopt dan alleen een treinkaartje.

Niets is wat het lijkt op de treinstations. De hamburgerbakker bij Burger King werkt niet bij de fast foodketen, de cd-verk
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 mei 2007 Station Haarlem: sneltrein stopt waar stoptrein sprint (Haarlems dagblad )
Een sneltrein die stopt en een stoptrein die sprint. Wie met de sneltrein vanuit Beverwijk via Haarlem naar Amsterdam CS vertrekt, komt één tot drie minuten later aan dan de reiziger die op hetzelfde station de stoptrein verkiest. En die boemel doet
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 apr 2007 NS-stations tussen Beverwijk en Haarlem blijven (Noordhollands Dagblad)
De NS-stations Santpoort Noord, Santpoort Zuid en Bloemendaal blijven open. Dat meldt J. Jacobs, directeur spoor van het ministerie van verkeer en waterstaat, eind maart in een brief aan de burgemeester en wethouders van Velsen.

In februari wer
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 nov 2006 Amsterdam CS wordt prachtig (NieuwNieuws)
Momenteel is het een grote puinhoop, en dat blijft nog wel een paar decennia zo (sorry voor de overlast) maar het stationsgebouw van Amsterdam Centraal wordt steeds meer zoals het ooit was. Op het dak van het station worden woensdag monumentale hekwe
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 sep 2006 Wat er verandert voor de treinforens uit Kampen (De Stentor)
Voor treinforensen wordt maandag 11 december een spannende dag. Dat is de eerste werkdag waarop de treinen volgens het nieuwe spoorboekje rijden. Wat verandert er voor de Kamper treinforens?

Nu is het nog iets over het heel en iets over het half.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Elke overstap is er één te veel (De Stentor)
Kritiek alom op de NS vanwege de nieuwe dienstregeling. Reizigers vanuit het noorden en oosten moeten rekening houden met langere reistijden en vaker overstappen. En als je dagelijks van Deventer naar de Randstad moet is iedere overstap er één te vee
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 aug 2006 Reiziger op Betuwe zit veel langer in trein
(red: let op: dit bericht zit vol fouten)
(De Gelderlander)
Betuwenaren die volgend jaar met de trein naar Noord - of Zuid - Holland willen, zijn veel langer onderweg dan nu. De extra reistijd kan oplopen tot een half uur.

Dit blijkt uit de dienstregeling voor 2007, die de Nederlandse Spoorwegen heeft ont
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 jul 2006 NS: meer treinen op Flevolijn (De Stentor)
De Nederlandse Spoorwegen laten vanaf december dit jaar meer treinen rijden van en naar Flevoland. Dat is deze week vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Flevoland en de NS. Meer treinen op de Flevoland zijn in de ogen van d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 jul 2006 Akkoord over extra perron station Hilversum (De Gooi- en Eemlander)
Een extra perron en de terugkeer van de intercity op Hilversum, een nieuwe ingang voor station Hilversum Noord, aanpassing van de bediening van de Vechtspoorbrug bij Weesp, en een nieuw station Almere Poort. Over deze (en andere) plannen ondertekenen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 jun 2006 Utrecht krijgt station van staal en glas (Reformatorisch dagblad)
Amsterdam heeft zijn airport, Rotterdam zijn seaport, Utrecht CS z’n railport. Het grootste station van Nederland gaat voor een slordige 300 miljoen euro op de schop.

Gehaast wringen reizigers zich door de mensenmassa van Hoog Catharijne naar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 jun 2006 Regio en NS steggelen over alternatieven voor sluiting stations Zeeuwse lijn (Provinciale Zeeuwse Courant)
De provincie en de gemeenten Middelburg, Kapelle en Reimerswaal hebben aan de NS twee alternatieven voorgelegd voor de sluiting van de stations Arnemuiden, Kapelle- Biezelinge en Krabbendijke in 2008. In beide scenario’s stopt de trein één keer per u
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 jun 2006 Meer stoptreinen naar Gouda, minder treinen in Woerden (Algemeen dagblad)
Woerden verliest definitief zijn status van intercity-station op het traject Utrecht CS- Rotterdam CS/ Den Haag CS. Alleen op de verbinding Leiden- Utrecht CS blijft de stad een intercity-halte.

Wel gaat de sprinter (de stoptrein) op het tra
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 NS sluiten drie Zeeuwse stations : Stoptrein en intercity worden vervangen door twee sneltreinen per uur (Provinciale Zeeuwse Courant )
De Nederlandse Spoorwegen willen in 2008 drie Zeeuwse treinstations sluiten. Het gaat om de stations Arnemuiden, Krabbendijke en Kapelle- Biezelinge.

NS willen twee sneltreinen per uur door Zeeland laten rijden. Die gaan daarna rechtstreeks d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Reizigers willen drie Zeeuwse stations niet missen : Onbegrip over plannen NS (Provinciale Zeeuwse Courant)
Wie de fietsen telt zou niet zeggen dat er maar weinig mensen gebruik maken van de treinstations Arnemuiden, Kapelle- Biezelinge en Krabbendijke. Bij de perrons staan er vele tientallen in de rekken. Reizigers willen dat de treinen er blijven stoppen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Nieuw spoorboekje niet voor iedereen gunstig (De Twentsche Courant Tubantia )
Het nieuwe spoorboekje dat de Nederlandse Spoorwegen eind dit jaar invoeren, pakt lang niet voor iedereen gunstig uit. De dienstregeling is geheel omgegooid en veel reizigers krijgen te maken met langere reistijden. Anderen moeten er rekening mee hou
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Niet langer direct naar Amsterdam CS (De Twentsche Courant/ Tubantia)
Treinen rijden vanaf volgend jaar niet meer rechtstreeks vanuit Apeldoorn/ Deventer of Zwolle naar Amsterdam CS. Ook de directe verbinding vanuit Zwolle via Deventer naar Roosendaal verdwijnt. De trein tussen Deventer en Zwolle stopt vanaf volgend ja
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Trein te lang voor Zwolle : voor Amsterdam CS: overstappen (De Stentor)
Geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS, een langere reistijd naar Groningen en een knip in de treindienst Zwolle- Roosendaal. Dat zijn de voornaamste uitkomsten van de concept-dienstregeling van de NS voor 2007.

Reizigers naar Amst
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2005 Treinoverstap in Alkmaar dreigt opnieuw (Noordhollands Dagblad)
Treinreizigers uit Schagen en Den Helder die op station Alkmaar moeten overstappen op de intercity naar Amsterdam CS. Dat kan in 2007 de consequentie zijn als de intercity uit Maastricht/Heerlen niet langer Haarlem als eindstation krijgt, maar Alkmaa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 jul 2005 De eerste Almelose spoorwegverbinding (De Twentsche Courant Tubantia )
Goede verbindingswegen zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling van de economie van een land. In de loop der eeuwen werden de wegen langzaam maar zeker verbeterd, waardoor de reistijden steeds korter werden. Maar men bleef wel afhankelijk van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 feb 2005 Gevolgen voor Stationseiland Amsterdam klein (Het Parool)
De afkeuring van het bestemmingsplan voor het nieuwe Stationseiland is voor het gemeentebestuur een zoveelste domper. Maar na bestudering van de uitspraak van de Raad van State zijn de consequenties uiteindelijk gering.

Het voornaamste bezwaa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 feb 2005 Plannen Station Amsterdam CS afgekeurd (De Stentor)
De Raad van State heeft vandaag het bestemmingsplan voor de herinrichting van het Stationseiland in Amsterdam afgekeurd. De Raad vindt dat te weinig is gekeken naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit in het gebied en de geluidshinder.

De ge
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 dec 2004 De veranderingen in Twente op dinsdagen (De Twentsche Courant Tubantia )
Van dinsdag 14 december tot en met dinsdag 1 maart heeft NS de dienstregeling elke dinsdag tussen 9.30 en 15.30 uur aangepast op de volgende stukken:’
  • De intercity Enschede-Amersfoort-Amsterdam Schiphol rijdt niet. Reizigers moeten de i
    vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 apr 2004 Hoofdingang Amsterdam CS drie jaar dicht (ANP)
De hoofdingang van het Centraal Station in Amsterdam gaat vanaf 2 juni drie jaar dicht voor werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn. De 250.000 reizigers die dagelijks het station passeren, worden dan vooral via de westkant het gebouw binnengeloodst.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 aug 2003 Hoe goed/slecht gaat het met het Centraal Station? : En daar nadert dan al meteen weer een duo schoonmakers in lichtgevende hesjes met bezem en blik. (Het Parool)
Geachte burgemeester, beste meneer Job Cohen,

Onlangs zei u in Trouw: Een paar maanden geleden stond met grote letters in de krant dat Amsterdam CS een van de smerigste plaatsen in Europa was. Nu ziet het er pico bello uit, maar ik heb er nog
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 jul 2003 Driehonderd verboden voor Amsterdam CS (Volkskrant)
AMSTERDAM - De Amsterdamse politie heeft in mei en juni 295 stationsverboden en verwijderingsbevelen uitgereikt. Mensen die overlast veroorzaken op het Centraal Station in Amsterdam kunnen een toegangsverbod van een paar weken. Gemeente, politie en O
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 mei 2003 Aanpak overlast Amsterdam CS werkt (Algemeen Dagblad)
De aanpak van overlast bij het Centraal Station in Amsterdam is een succes, meldt de politie. Sinds begin maart werken de politie, de gemeente, de NS en het plaatselijke vervoerbedrijf GVB beter samen. Sindsdien zijn bijna 1900 processen-verbaal uitg
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 okt 2002 Strijd tegen de tand des tijds - Beelden CS Amsterdam krijgen schoonmaakbeurt (Provinciale Zeeuwse Courant )
AMSTERDAM - Naast de ingang van het Centraal Station in Amsterdam worden steigers gebouwd. De beelden die het station sieren, zijn aangetast door de tand des tijds. De contouren ervan worden de komende dagen opnieuw aangebracht. De beelden krijgen oo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 nov 1905 STADSNIEUWS. De Spoorwegverbindingen van Amsterdam. (Het nieuws van den dag)
Gisteravond hield de afdeeling Amsterdam de Maatschappij van Nijverheid in het Nutsgebouw een buitengewone vergadering ter bespreking van de voorstellen der Staatscommissie betreffende de spoorwegverbindingen van Amsterdam. De voorzitter, de Heer R. W. P. Tutein Nolthenius, heette de talrijk opgekomen aanwezigen welkom, in de eerste plaats de eerevoorzitter, burgemeester Van Leeuwen, en wees daarna op het gewicht van het onderwerp dat behandeld zou worden. Op het punt van verkeer ter land is Amsterdam altijd slecht bedeeld geweest, zeide spr., en was er 40 jaren geleden, toen de tegenwoordige spoorwegtoestanden hun begin van uitvoering hebben gekregen, geen oppositie geweest tegen het plan dat aan Amsterdam van Regeeringswege is opgedrongen, dan zou 't er nog erbarmelijker uitzien dan het geval is geworden, 't Is daarom wenschelijk, dat ook thans de technici zich doen hooren en dat zij die geloof hebben in de toekomst onzer stad ook thans hun woord medespreken. Zulk een man .— zeide spr. — is de spreker van hedenavond, de oud-ingenieur van Amsterdam, de Heer J. G. van Niftrik, die zich bereid beeft verklaard de besprekingen in te leiden en aan wie spr. daarna het woord gaf.

De Heer Van Niftrik, aan die uitnoodiging gevolg gevende, begon met een herinnering aan de wordingsgeschiedenis van de spoorwegtoestanden alhier. Hij herinnerde eraan, dat de strijd tegen het Regeeringsplan van vóór 40-jaren is geëindigd met de nederlaag van de tegenstanders van dat plan, waarbij hij hulde bracht aan den toenmaiigen burgemeester, Mr. C. A. den Tex, die tot het uiterste het plan heeft helpen bestrijden ca zich eerst gewonnen gaf toen inderdaad bleek, dat iets beters niet verkregen kon worden. Toch hebben de bestrijders in zooverre wil van hunne oppositie gehad, dat het plan niet geheel ongewijzigd is aangenomen, immers de oorspronkelijke bedoeling om personen-en goederen-stations bij elkaar te voegen is niet doorgegaan, daar de goederendienst in de Rietlanden een piaats kreeg, terwijl ook de Westelijke viaduct niet over maar langs de Houttuinen kwam te liggen. Daarna kwam spr. tot de omschrijving van het plan der Staatscommissie, dat hij verduidelijkte door een lichtbeeld van de bij dit plan behoorende kaart.

De hoofdfouten van het tegenwoordige Centraalstation zijn: a. te geringe ruimte voor aankomende en vertrekkende treinen; b. het onvoldoende van de toegangswegen, zoowel aan de Oost- als aan de Westzijde. Ter verbetering van deze toestanden beveelt de Staatscommissie aan: absolute, scheiding tusschen personen- en goederenverkeer, gepaard aan verlenging en verbreeding van het Centraalstation, o.a. door bijbouwing van een vierde perron. Een en ander acht zij bereikbaar door den aanleg, om het Zuiden yan de stad, van twee ceintuurbanen, een binnenste voor het personen-, een buitenste voor het goederenverkeer. De personenbaan verkrijgt eene halte tegenover de Donselaarstraat, ter vervanging van het tegenwoordige station Muiderpoort; een »Oosterpark-station«, ter vervanging van het station Weesperpoort; noodig is tevens de overbrugging van den Amstel; tusschen Amstel en Boerenwetering is de plaats gedacht voor een nieuw Zuider-personenstation, terwijl, voordat de Schinkel wordt gepasseerd, aldaar een groot dienst-emplacement zal dienen te worden gebouwd. De lijn sluit, na de Slotervaart en de Haarlemmervaart te zijn gepasseerd, aan bij den spoorweg naar Haarlem. Zij zal van het 'Centraal-station af langs de Oost- en Westzijde der stad, tot de brug over de Slotervaart, als hoogbaan worden'aangelegd. De goederen-ceintuur lijn ontspringt uit den Oosterspoorweg, nabij de brug over de Diemen en verkrijgt rangeerstation in de Watergraafsmeer en in het polderland tusschen de Ouderkerkerlaan en het Zwed. Zooals van zelf spreekt, is zij gedacht met zijtakken naar de handelsinrichtingen, de gasfabrieken, het goederen-station Doklaan, Entrepotdok, enz. Op ongeveer 750 M. bezuiden net tegenwoordige station Weesperpoort komt een stadsgoederenstation »Weesperzijde«, ter vervanging van dat aan de Mauritsstraat. De baan passeert den Amstel bij »Weltevreden« op 300 M. benoorden de Kalfjeslaan en daarna de Boerenwetering op 375 M. benoorden deze laan. Over den Amstelveenschenweg en daarna over den Sloterweg gaat zij met een straatbrug. In .de Sloter Binnen- en Middelveldsche gecombineerde polders is het rangeer-station »Overtoom« geprojecteerd.

noot van de webmaster, de huidige sporen situatie in Amsterdam zou de spreker zeker deugd hebben gedaan, het lijkt aardig op zijn plannen.

Na deze uiteenzetting komt spr. — die overigens verklaart zich in hoofdzaak te kunnen vereenigen met de denkbeelden der Staatscommissie — tot eenige bedenkingen waartoe het plan z. i. aanleiding geeft. Allereerst wijst hij er op dat de goederen-ringlijn een hoofdtoegangsweg tot Amsterdam, nl. de Duivendrechtsche laan, in niveau zal kruisen, hetgeen nog te verbeteren is; maar zeer bedenkelijk acht spr. het feit, dat deze goederen-spoorlijn langs de Weesperzijde zal komen te liggen van 0 tot 2 M. boven de tegenwoordige hoogte van den Staatsspoorweg (Oude Rijnspoor). Daardoor geeft het plan ten opzichte van de spoorwegkruising met de wegen voor het gewone verkeer geen voldoende oplossing, zoodat mogelijk al de ellende van de kruisingen van den spoorweg met de wegen van de stadsuitbreiding, h.v. voor de Over-Amstelstraat en den Ringdijk, zij het dan ook in mindere mate dan nu, blijft bestaan, "waarom Spr. voorkeur zou hebben gegeven aan behoud van het Weesperpoortstation met hoogen toegangsweg langs de Weesperzijde. Daarna wijst Spr. er op dat uit het rapport blijkt, dat, hoewel het is onderteekend door al de leden der Staatscommissie, er in haar boezem toch geen volkomen eenheid schijnt bestaan te hebben tusschen de voorstanders van het Centraal-Station en het open-haven-front en het denkbeeld van een ceintuurbaan om de stad, met stations aan de landzijde. Een uitdrukking in het. rapport wijst er op, dat althans een deel der commissie van oordeel was, dat de zaak een geheel ander aanzien zou hebben, als niet behoefde te worden afgezien van het denkbeeld van een kanaal door Buiksloter- en Nieuwcnd___nerl_ai_.J__.a. w.. van de omlegging van het IJ. In afwijking van zijn vroegere meening schaart spr. zich thans, nu het Centraal-station op zijn tegenwoordige plaats «ingeleefd» is, aan de zijde der eersten. Hij acht 't echter noodig, het station op nog ruimer sohaal uit te breiden dan de commissie voorstelt. Blijft toch de vermeerdering van het getal treinen toenemen, als in de jaren 1864— 1904, d. i. met 25 pCt. per jaar, dan zal binnen afzienbaren tijd het vergroote Centraal-station toch weer te klein blijken. Het plan der commissie, hoewel met groote zorg en veel zaakkennis opgemaakt, is een duur plan en sprekers meening is, dat het doel langs goedkooper weg ware te bereiken geweest. Z.i. kan men voorloopig het denkbeeld van een personen-ceintuurbaan, voor het gedeelte bewesten den Amstel, laten rusten. Als gevolg daarvan moet dan worden gestreefd naar het verkrijgen van de noodige ruimten voor uitbreiding van het personenstation in het open havenfront. Voor het verkeer in 't algemeen en de stad in 't bijzonder is het Centraal-Station uitmuntend gelegen en deze ligging verre te verkiezen boven het nu geprojecteerde Zuiderstation, dat zal komen op een plaats hemelsbreed 3125 M. van den Dam af, waar het Centraal- Station slechts 750 M. van dit stads-centrum verwijderd is. Weglating van deze personen-ringlijn uit het plan zou een besparing zijn van ƒ 33.300,000, waartegenover dan zal staan een meerdere uitgaaf van f 5,000,000 voor verbreeding van het Centraal-Station. Bovendien zijn de toegangswegen naar het. Centraal-Station grooter in aantal en veel ruimer dan die uit de oude stad naar het Zuiderstation zullen kunnen gemaakt worden. Deze personen-ceintuurbaan kan niet anders dan last en bezwaren voor de regelmatige uitbreiding van de stad teweegbrengen. Spr. behandelde in dit verband de vraag: hoe zal dienen te worden gehandeld met de eigenaars van voor deze baan benoodigde terreinen. Zal men, zoolang de zaak nog niet tot een beslissing is gekomen, hunne aanvragen tot exploitatie der terreinen moeten en kunnen weigeren Een ander bezwaar van de personen-ceintuurbaan is gelegen in de belemmering van de toegangswegen te water nabij de stad, daar de Amstel op twee en de Schinkel op ééne piaats zal moeten overbrugd worden. Sprekers conclusie is dus: dat de in het plan ontworpen personen-ringbaan zoo lang mogelijk moet worden uitgesteld. Tegen den tijd dat, ook na de door hem gewenschte grootere uitbreiding van het Centraal-Station in het IJ, de personendienst daar niet meer ordelijk is te drijven, zal wellicht de tweede geprojecteerde ringbaan om de stad — die voor het goederenverkeer — zijn te verbreeden om ook dienstbaar te zijn aan het personenverkeer. Tegen eene uitsluitend voor het goederenverkeer ontworpen ceintuurlijn heeft spr. geene bedenking, behoudens dan enkele door hem reeds aangestipte onwenschelijkheden. Deze betreffen de te lage ligging langs de Weesperzijde en de kruising van de Duivendrechtscheniaan. De baan langs de Weesperzijde moet, meent spr., niet verder gaan dan tot aan de Ringvaart van de Watergraafsmeer, met vestiging van het stadsgoederenstation aan den Amstel, benoorden de gezegde Ringvaart. De kruising van de Druivendrechtscheiaan moet niet a niveau maar over een hooge brug gaan. Ten slotte wees spr. er nog op, dat het gedeelte van de Goederen-ringbaan tusschen de brug over de Slotervaart en het punt waar de spoor den tramweg Amsterdam—Haarlem zal kruisen, met het Rangeer-terrein in den Sloter-bihnenen Gecombineerde polder, te zeer nabij de stad is ontworpen, tengevolge waarvan aldaar te geringe ruimte voor stadsuitbreiding beschikbaar blijft. Met het oog op den daar zeker te verwachten stadsuitleg acht spr. het een fout dat gedeelte spoorweg op laag peil (0.70 + A. P.) aan te leggen.

Op deze toegejuichte uiteenzetting volgde eenig debat. De Voorzitter was met den inleider van oordeel dat de Commissie de quaestie van het goederenvervoer uitstekend heeft opgelost. Op het gebied van het personen-verkeer is zij niet zoover gegaan als z. i. noodig geweest was. 't Gaat hier toch minder om het verkeer om dan wel om dat in de stad. Inzake de opheffing van het Wéesperpoortstation was de Commissie niet eenstemmig. Sommige leden wilden dat station behouden, anderen niet, hetgeen volkomen te begrijpen is als men bedenkt, dat de meeste reizigers niet tot het C.-S. doorrijden maar aan de Weesperpoort uitstappen en dan gebruik maken van de tram om in het hart der stad te komen. Slechts officieel is de Weesperpoort een tusschenstation, in werkelijkheid is 't een kopstation. Daarom acht Spr. 't van niet zooveel belang om dat station in te schakelen in de gordellijn, maar zou ook hij 't liever willen behouden. Liet men de treinen niet meer doorloopen tot het C.-S. (dat toch eigenlijk geen doorgangsstation is,) wat bij een nog meer verbeterd tramverkeer in de stad zeker zonder bezwaar is, dan zou reeds daardoor het met treinen overvoerd C.-S. zeer ontlast worden. Voorts noemt Spr. evenals de inleider, hetgeen de commissie voorstelt ten opzichte van de toekomst te vaag; een nieuw Zuiderstation acht hij hinken op twee gedachten. Nu het Centraal-Station er eenmaal is en een middelpunt van verkeer is geworden, waarin de bloei van Amsterdam zich afspiegelt, moet men aan de ligging daar ter plaatse, vasthouden en het station niet naar het Zuiden verplaatsen, welk Zuiderstation reeds thans een twistappel is in Amsterdam. Hoewel Spr. niet veel gelooft van de verwezenlijking van des heeren van Niftriks ideaal, n.l. de omlegging van het IJ in den Buiksloterham, meent hij evenwel, dat alle kracht moet worden geconcentreerd op uitbreiding en verbetering van het Centraal-Station, gepaard aan verbetering van het tramverkeer in de stad. Voor een ceintuurbaan voor het personenverkeer gevoelt ook spr. niets. Dat denkbeeld was misschien 30 jaren geleden nog uitvoerbaar, maar is thans reeds verouderd.

De Heer J. van Hasselt, directeur van P. W. en lid van de Staatscommissie, meent ook, dat de inleider, toen hij sprak van het te dure plan, overdreef. Niemand kan thans reeds zeggen, wat de toekomst eischen zal en daarom heeft de commissie gerekend op de noodzakelijkheid van een tweede station in het Zuiden- welk station veel meer dan thans het C.-S. is, een doorgangstation zal worden. Voor de verbetering van het Centraal-Station in den geest van den inleider zal vijf millioen lang niet voldoende zijn; althans hierover kon men niet oordcelen zonder een uitgewerkt plan te hebben. Het Centraal-Station, in welks nabijheid zich gaandeweg de handelsbeweging van Amsterdam heeft gevestigd en waar ook Beurs en Postkantoor is, moet zeker behouden blijven, maar daarnaast is niet minder behoefte aan een tweede station, daar de Dam in werkelijkheid niet meer het centrum is, maar veeleer de Rijksmuseumbuurt dit is geworden. Spr. deelt mede, dat de commissiën, zij 't ook na losse gedachten wisseling, volkomen eenstemmig adviseert tot opheffing van het Weesperpoort-station, in verband o.a. met het te kleine rangeerterrein (dat ook onmogelijk maakt de treinen te doen doorgaan naar het C, S.), de onmogelijkheid van het nabij gelegen goederenstation van uit een hoogbaan te bedienen, e.d. technische moeilijkheden.

De lieer Th. Sanders meent, dat Amsterdam de commissie dankbaar moet zijn voor hetgeen zij voorstelt ten opzichte van het goederenverkeer, doen acht 't verkeerd, dat zij daaraan ook verbindt een ver toekomstplan voor het personenverkeer. Niets is bij spoorwegen namelijk wisselvalliger dan het vervoer van personen. Dat verandert om zoo te zeggen bij den dag. Spr. wijst in dat opzicht op verscnillende plannen, die in den loop der iaatste jaren zijn voorgestelden die, waren zij overgenomen, tuans aile al niet meer dienstig zouden zijn. Men kan thans onmogelijk reeds in vaste lijn aangeven hoe een personenceintuurbaan loopen moet, die eventueel over 20 jaar wordt noodig geacht; en datzelfde geldt volkomen van het Weesperpoortstation, dat in de toekomst op de plaats. waar 't nu ligt misschien wei degelijk noodig zal zijn. Daar de Heer v. Isijtrik, in verband met zijn Stem, niet in staat was tot antwoorden, nam de Voorzitter deze taak over, waarbij hij er op wees dat men zeker thans nog niets omtrent de richting van een personen-gordelbaan zeggen kan, dan alleen dat deze banen, hoe onaangenaam dit ook is, thuis behooren in de drukke stad zelf en niet daarom heen, gelijk men met schade te Berlijn, Parijs en elders geleerd heeft. Het Weesperpoortstation moet behouden blijven al zou men een rangeerterrein voor dat station dan ook veel verder moeten zoeken. Daarna sluit Spr. met dank aan den inleider de vergadering.

25 jun 1885 Centraal Personen-Station te Amsterdam (Het nieuws van den dag)
De Beurs-quaestie, die scheen te slapen, werd dezer dagen weer eens opgerakeld, toen een onbekende eensklaps met een nieuw plan voor den dag trad — dat we toen meer in het bijzonder mededeelden — en dat op vernuftige wijze het vraagstuk: de Beurs aan het Damrak, maar toch niet op de daarvoor door den Raad aangewezen, en door zoovelen gewraakte »plek,« trachtte op te lossen. 't Is thans ons doel niet te onderzoeken in hoeverre de bezwaren, gewis ook aan dit nieuwe plan verbonden, al dan niet te overwinnen zijn; evenmin of zich bij de heerscliende slapte in den handel, waarvan in de naaste toekomst nog niet veel verbetering schijnt te hopen, de behoefte aan eene nieuwe Beurs zich wel zoo spoedig zóó dringend zal doen gevoelen, dat men tot den bouw er van zal overgaan en de bestaande sloopen. Maar, nu de Beursplannen, nu ook de Jury haar einduitspraak deed, weer voor een oogénblik aan de orde zijn gekomen, treedt onwillekeurig een ander bouwplan, dat inmiddels langzaam maar zeker lijne voltooiing nadert, er meer door op den voorgrond, en slaan allen, niet'het minst de voorstanders van den breeden toegangsweg — zeer oneigenlijk met den naam »boulevard« bestempeld — het oog naar het nieuwe Centraal Station, als het eindpunt waarnaar die nieuwe weg mettertijd zal heenvoeren. Dien weg willen wij echter voor 't oogénblik maar in zijn waarde laten, in de hoop dat het aan de vroede mannen op het Prinsenhof gelukken moge om uit den warboel, dien hij thans oplevert, te eeniger tijd orde te scheppen. Liever brengen wij een bezoek aan het nieuwe station, met den wensch dat, tegen dat het in het begin van 1887 voor den dienst zal worden ingewijd, ook de weg er heen inderdaad een toegangsweg zal zijn. Hoewel er dus nog een geruime tijd zal verloopen eer de laatste spijker zal worden geslagen en de laatste hamerklop er zal weerklinken, biedt reeds datgene wat zich thans aan het oog vertoont, genoegzame stof aan om er eenige oogenblikken bij stil te staan, en is ook het inwendige van het waarlijk grootsche gebouw reeds ver genoeg gevorderd, om onze lezers voor te stellen er eene wandeling door temaken, teneinde een denkbeeld te krijgen hoe het zal wezen als het geheel zal zijn voltooid. Ter verduidelijking zoo mogelijk van deze voorstelling, geven wij aan het hoofd dezes eene afbeelding van het gebouw: a in doorsnede, b zooals het zich van ter zijde gezien vertoont, en e plattegronden van de perronhoogte en der eerste verdieping, met eene genummerde aanwijzing van de verschillende indeelingen. Over het uiterlijke — of liever over den stijl waarin het gebouw zou worden opgetrokken — js reeds, toen de plannen bekend waren geworden, ruimschoots van gedachten gewisseld, en hebben destijds de ontwerpers en bouwmeesters, de hh. P. J. H. Cuypers en A. L. van Gendt, reeds menige schampere aanmerking moeten verduren. De tegenstanders wonnen het verreweg in aantal van de voorstanders, en men mag veilig aannemen, wanneer men de oorspronkelijke plannen met hetgeen daaruit thans is te voorschijn getreden vergelijkt, dat menige wenk door de bouwmeesters, — al gaven zij het beginsel van den stijl niet prijs, — werd ter harte genomen, en daaruit vele wijzigingen in de bouwversiering zijn voortgevloeid die, met behoud van het karakter, aan het geheel een vroolijker aanzien geven dan in het oorspronkelijke bouwplan lag. Zonder ons te ontveinzen dat ook wij aanvankelijk de meening deelden, dat een Stations-gebouw, ook voor het uiterlijke, meer aan den aard zijner bestemming had beantwoord, wanneer men daarvoor niet de z. g. oud-hollandsche bouworde had gekozen, — willen wij echter gulweg bekennen dat, nu wij het meer van nabij mochten beschouwen, het geheel ons veeleer mee- dan tegen is gevallen, ook omdat het nu tegenover den vreemdeling — aan eene andere opvatting van dusdaniee gebouwen zoo gewoon — ten minste dit voorheeft, dat het hem een indruk geeft van den stijl die hier in een vroeger tijdperk heerschende was, en nu, meer gewijzigd, onder den naam »renaissance«, verschillende onzer hedendaagsche openbare gebouwen, m. n. liet Rijks- Museum, andermaal schijnt te zullen gaan beheersclien. Wanneer men van den Dam af het Damrak langs komt, valt reeds in de verte het nieuwe stationsgebouw in het oog. Op de hoogte van de voormalige Oudebrug teekenen zich de lijnen al duidelijker af, maar het voordeeligst doet het zich voor wanneer men, aan het einde van het Damrak op de Prins Hendrikkade gekomen, het gebouw in zijne gansche breedte voor zich ziet. Die breedte is niet gering, en beslaat niet minder dan 306.25 M. Het is dan ook, als het voltooid zal zijn, het langste gebouw der hoofdstad en overtreft de kazerne Oranje-Nassau, die tot hiertoe daarop bogen mocht, met ruim 40 Meter. Ontegenzeggelijk is aan den gevel met zijne verschillende torenspitsen veel zorg besteed. Naar den aard van den gevolgden bouwstijl, in gemengden berg- en baksteen, door hardsteenen banden afgebakend, opgetrokken, geeft reeds de verschillende kleurschakeering der metselsteenen aan het geheel een aantrekkelijk aanzien, wat nog verhoogd Wordt door het Rijkswapen boven den hoofdingang; door de wapens der verschillende provinciën en de zittende vrouwenfiguren, de vier hemelstreken voorstellende, in het fries gebeiteld, alsmede de kolossale wijzerplaten voor tijdaanwijzing, weer- en wind-waarnemingen, welke in de beide vooruitspringende torens, waardoor de gevel ter weerszijden begrensd wordt, worden aangebracht. Dezer dagen is het laatste der friezen gereed gekomen. De voorstel- ling er van heeft betrekking op de reis, door kinderfiguren aanschouwelijk gemaakt. Zij bevatten: »het wederzien,« en voorts: nde toebereidselen voor de reis,« het «afscheid,« het svertreka en de »reis« zelve. Boven het oostelijk hoekgebouw, het. Koningspaviljoen, waarover sti*aks nader, prijkt een meer dan levensgroote ridderfiguur; terwijl de beide torens van het midden- of hoofdgebouw tevens de rookkanalen zijn van het verwarmingstoestel, waarvan de buizen door het gansche gebouw verspreid zijn, en waardoor er 's winters overal eene gelijkmatige warmte heerscht. Dit midden- of hoofdgebouw, dat even als de beide hoekgebouwen eenigszins uit den gevel naar voren springt, en den hoofdingang tot het station vormt, is van een ijzeren bekapping, z. g. marquise, voorzien, en beval zeven deuren, nl. vijf in den voor- en twee in de beide zijwanden. Verder worden de perrons aan den achtergevel door een ijzeren kap van 52 M. spanning, en van welker kolossale afmeting op de teekening hierboven een voorstelling wordt gegeven, overdekt. Deze perronoverkapping werd onlangs aangenomen door de Ned. Stoomboot-Maatschappij te Feienoord voor ƒ642,500, en de fundeering er voor, waaraan thans druk gearbeid wordt, voor ƒ92,800 door de firma Wiegerink en ïerwine. Alleen die overkapping dus zal ca. 71/2 ton kosten. De beide lagere vleugels, ter weerszijden aan het einde van den hoofdgevel, en die als 't ware schijnbaar het voetstuk zullen vormen waarop aan de voorzijde deze reusachtige ijzeren bekapping rust, ziju aan de straatzijde bestemd voor het aannemen van bestelgoederen; terwijl de bovenverdiepingen, die met het perron gemeenschap hebben, tot berging van bagage enz. zullen dienst doen. Vooraf zij nog opgemerkt, dat het geheele gebouw door den aard zijner samenstelling hoofdzakelijk uit steen en ijzer bestaat. Alleen voor de inwendige betimmering is meestal Amerikaanseri teakhout, en hier en daar, b. v. voor de deuren, eikenhout gebezigd: Ook de verschillende lokalen hebben eiken parketvloeren; terwijl de zolderingen uit gemetselde troggewelven bestaan, in ijzeren balken besloten. Door den hoofdingang betreedt men de zeer ruime en hooge vestibule. De zoldering, uitkloostergewelven bestaande, is samengesteld uit gelen steen en wordt geschraagd door gebeeldhouwde zuilen van berg- en baksteen.' Ter weerszijden van den ingang bevinden zich de bureaux voor bagage, en vlak er tegenover die voor het nemen van plaatskaarten, de telegraphie enz. Dit alles is gelijkvloers. In verband echter met de viaducten in het open havenfront, liggen de perrons — er zijn er drie, onderling door een tunnel verbonden, — belangrijk hooger. Daardoor moesten van zelf de wachtkamers; wilde men van daar uit de perrons kunnen bereiken, od de eerste ver- dieping komen, en daaronder een sousbasseoiem, worden aangebracht. Van daar dat men in de vestibule, ter rechteren linkerzijde van de plaatsbureaux, breede trappen aantreft die naar boven voeren naar ruime gangen, welke toegang geven tot de wachtkamers. De muren langs de trappen zijn niet, die op de gangen wèl gepleisterd, in verband met eene latere beschildering. De trap links geleidt naar de wachtkamers der le en 2e klasse (zie de Nos. 28, 30, 31, 37 en 38), te zamen vijf zalen, waaronder dames-salons, restauratiezaal en aanreclitkamer. Al deze zalen zijn ruim van afmeting en hoog van verdieping. Zij hebben geene dadelijke gemeenschap met het perron, maar zijn er door een tusschengang, van openstaande glazen deuren voorzien, van gescheiden (zie Nos. 27 en 32). De muurwanden, boven de eikenhouten lambrizeering, worden, evenals de zoldergewelven, beschilderd. Deze zalen nemen den geheelen linkervleugel van het gebouw in. De wachtenden zullen er zich niet behoeven te vervelen. Behalve toch dat voor de rechten van den inwendigen mensch, door goed voorziene buffetten behoorlijk zal wordrn gezorgd is er ook een afzonderlijk voor ontbijt of middagmaal bestemd Eetsalon (No. 87). Allen bieden zulk een verrukkelijk stadsgezicht langs de Prins Hendrikkade en het Damrak aan, dat men al een kniesoor bij uitnemendheid zal moeten zijn om hier al wachtende den tijd niet recht aangenaam te slijten. Voor de reizigers der 3e klasse geleidt de trap rechts in de vestibule naar hunne tijdelijke bestemming, de zeer groote, en naar evenredigheid hooge wachtkamer (zie No. 19). Zij strekt zich over de geheele diepte van het gebouw uit, is van een buffet voorzien en heeft door zes openslaande deuren gemeenschap met het perron. Ter linkerzijde van deze kolossale wachtzaal is er nog eene van bescheidener afmeting (zie No. 20), waarvan de bestemming nog niet is aangewezen, maar die vermoedelijk zal worden ingericht tot wachtkamer 3e klasse waar niet gerookt mag worden, en dus vooral voor de vrouwelijke reizigers een niet te versmaden vertoevingsplaats zal aanbieden. Langs de bovengenoemde zalen, en voorts zich uitstrekkende over de geheele lengte van het gebouw, loopt een der perrons, dat, bij eene breedte van 10 M., de eerbiedwaardige lengte heeft van 306.25 M. Aan den kant van de De Ruyterkade is een dergelijk perron van 8 M. breedte, en daartusschen wordt er nog een van gelijke breedte en lengte aangelegd, zoodat er voldoende ruimte is om vier treinen van weerszijden, dus acht tegelijk, te doen voorkomen om hunne ladingen in te nemen of te lossen. Deze perrons (op de teekening tZijaanzicht» door verhevenheden aangegeven) hebben op den beganen grond geen onderlinge gemeenschap. Zij _jn echter door drie tunnels met elkaar verbonden ; éen in het midden en twee aan de beide uiteinden van het gebouw. Deze tunnels komen uit in het sousbassement, van waar trappen de reizigers naar de verschillende perrons geleiden. In dit sousbassement strekt zich onder het eerstgenoemde perron een tunnel uit ter breedte van nagenoeg 10 M. Zij dient voor het vervoer van bagage en heeft gemeenschap met de beide zijtunnels, die het publiek langs trappen naar het midden- en achterperron brengen. Evenzoozijn er trappen aan de uiteinden der perrons, die de aankomende reizigers, zonder dat zij dus de vestibule, die voor de vertrekkenden dient, behoeven te passeeren, naar de uitgangen geleidt. Verder bevinden zich in dit sousbassement een aantal vertrekken met verschillende bestemming. Tot zoover het hoofd- of middengebouw;— bij uitsluiting, zooals uit onze beschrijving blijkt, voor het reizend publiek bestemd. Het oostelijke hoekgebouw, straks reeds even door ons als het ïKoningspaviljoeni aangeduid, is uitsluitend bestemd voor het Vorstelijk Huis. Het staat dan ook geheel op zich zelf en heeft met het inwendige van het overige gedeelte van het Stations-gebouw geene gemeenschap. Het geheel duidt zijne bestemming aan. De zinken dakversiering telt verschillende koningskronen, waaronder 's Konings naamcijfer is aangebracht; terwijl een drietal friesen, op de reis betrekking hebbende, den gevel sieren. Daar het even als de middengevel naar voren springt, heeft dit vooruitspringende deel ter weerszijden een ingang (porte cochère) waardoor de vorstelijke rijtuigen kunnen in- en uitrijden. In het front er van is het Nederlandsche wapen aangebracht, en ter weerszijden twee vrouwenfiguren, voorstellende: het Gezag en de Zachtmoedigheid. Het eerste doelende op de koninklijke waardigheid; terwijl de beeldhouwer aan het laatste, in overeenstemming met hare inborst, de trekken van onze Koningin heeft trachten te geven. Door de zoo even genoemde koetspoort kunnen de rijtuigen de vorstelijke reizigers brengen tot aan den voet van de hardsteenen trap die naar de koninklijke vertrekken leidt. De borstwering dezer trap is van marmer, zwart en rouge griotte. Weinige treden geleiden naar een klein portaal, waarvan de open ruimte bij vorstelijk bezoek met bloemen en heesters kan worden gesierd. Ter linker- en rechterzijde van dit kleinere portaal voeren de trappen naar een grooter, waar recht tegenover de ingang is tot het koninklijk salon. (Zie No. 43). Dit bestaat uit twee, slechts door eene draperie van elkander gescheiden vertrekken van verschillende afmeting. Het grootste, rijk versierd, en waarvan de wanden met kostbaar hout zijn betimmerd, ontvangt zijn licht van boven, — het kleinere heeft een verrasssend uitzicht op het Oosterdok en de Prins Hendrikkade. Rechtser van is een vertrek voor 's Konings gevolg (zie No. 47); links toiletkamers en verdere gemakken (zie No. 41) voor het Koninklijk echtpaar en Prinses Wilhelmina. Tegenover den hoofdingang geleidt eene breede deur naar het perron, waarboven, evenals boven die van den hoofdingang, een venster van gekleurd glas is aangebracht. ÏJe zooeven genoemde toegang tot het perron vormt een inspringenden hoek, in gewone tijden als het vorstelijk paviljoen niet wordt gebruikt — we hopen dat dit zelden het geval zal zijn — door een ijzeren hek afgesloten, zoodat dan, gelijk we straks reeds opmerkten, 's Konings paviljoen geheel van het overige gedeelte van het station is afgescheiden. Het westelijk hoekgebouw is, evenmin als dit oostelijk, voor het reizend publiek bestemd. De hardsteenen trap, die door dit geheele gedeelte van het gebouw tot boven toe doorloopt, geleidt naar de verschillende verdiepingen. Op de eerste komen wij allereerst aan twee zeer ruime woningen voor de stationschefs. Daaronder bevinden zich op den buiten-beganen grond, d. w. z. perronshoogte, de lokalen voor politie en brandweer, en op de daarboven gelegen verdieping het bureau voor de posterij (zie No. 6). Een breede gang, over de wachtkamer 3e kl. heenloopende, geeft aan beide zijden toegang tot acht met elkander door tusschendeuren gemeenschap hebbende vertrekken, o. a. bestemd voor de afd. controle der Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Dezelfde indeeling vindt men in den oostelijken vleugel boven de wachtkamers le kl. (Zie Nos. 9, 40 en de daaraan ter weerszijden grenzende Nos.) dus hier weder zestien in elkander loopende vertrekken, waaraan echter nog geene bestemming is gegeven. Evenmin is nog bestemming gegeven aan eene woning boven het Koninklijk Paviljoen in het oostelijk hoekgebouw (Nos. 54, 55 en 56), waar zich aan de voorzijde nog eene zeer ruime zaal (No. 58) voor vergaderingen of andere doeleinden bevind. De achterzijde van deze verdieping van het hoofdgebouw bevat nog, behalve de ruime portalen en gangen (zie Nos. 27, 28 en 29), vijf Directiekamers (Nos. 34, 35,36,37 en 38) en aan de voorzijde eene zeer groote, fraai betimmerde vergaderzaal, (No. 31) en voorts drie vertrekken van bescheidener afmeting (Nos. 30, 32 en 33) voor bibliotheek, archief en het houden van bestuursof andere kleinere bijeenkomsten, i In de vestibule komt voorts nog een trap, een z. g. diensttrap, uit, mede naar de eerste verdieping voerende. Eindelijk loopt over het gansche gebouw een fraaie zolder van reusachtige afmeting. Hij gaat onder het geheel beschoten dak door, en is inderdaad een meesterwerk van bouwkunst. De bekapping er van is geheel van ijzer, en de gansche samenstelling uit een bouwkundig oogpunt merkwaardig. "Wij meenen voor het oogénblik met deze beschrijving te kunnen volstaan, en hopen dat wij er in geslaagd zijn daardoor, ook met behulp der teekening, eene eenigszins aanschouwelijke voorstelling van het geheel te hebben gegeven. Later, als het gebouw aan zijne bestemming zal zijn gewijd, zullen de duizenden komenden en gaanden alles door eigen aanschouwing nog nader in bijzonderheden kunnen nagaan. Tot zoolang zal men zich met deze schets moeten tevreden stellen, en wij besluiten dit beknopte overzicht met den wensch, dat, als het tijdstip is aangebroken dat het Station zijne deuren openzet om het publiek en den handel een middel te bieden van gemeenschap met de wereld daar buiten, — tevens het tijdstip moge zijn aangebroken, dat handel en nijverheid het nu, helaas! zoo gebogen hoofd wéér lustig en fier omhoog hebben gelieven, opdat dit. gebouw tot in het verste nagasiacnt de duizenden en tienduizenden, die er in den loop der tijden vertoeven zullen, getuigen doe zijn van den steeds toenemenden bloei en onverflauwde welvaart van Amsterdam!