of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

stationsgebouw II Eindhoven

1913 - 1956
architect: G.W. van Heukelom (1870 - 1952)

uitgevoerd in strakke lijnen, sober van uiterlijk en een zeer asymmetrisch grondvlak. Ingang gevormd door een lage voorbouw voor een hoog gedeelte met verschillende vensters die de centrale hal verlichten. Een groot trappenhuis leidt naar een tunnel die naar de perrons voert.

Van Heukelom werkte van 1909 tot 1913 aan het spoorwegtraject Eindhoven- Weert waarvan dit stationsgebouw deel uitmaakte. Eindhoven was in deze jaren zeer belangrijk voor het goederenvervoer (steenkolen). Het oude, in 1866 gebouwde station, voldeed aan het begin van deze eeuw niet meer, zodat tot de bouw van een groter complex werd besloten. Bij de bouw daarvan werd gebruik gemaakt van de fundamenten van het oude station. In 1914 kwam een locomotiebenloods tot stand, in 1915 de perrons en de perrongebouwen, twee goederenloodsen en een reservoirgebouw (in 1944 opgeblazen door de Duitsers). In 1916 werd het hoofgebouw opgeleverd, dat door middel van een tunnel met het perron werd verbonden. Het bestond uit een aan een plein gesitueerd langgerekt gebouw, waarvan de horizontaliteit versterkt wordt door de rechthoekige erkerramen. In de as van de stationsstraat had het gebouw een verhoogde middenpartij, waarin zes staande vensters waaraan aangebracht. Dit vierkante blok, waaraan een voorbouw was toegevoegd, werd gedekt door een hoog tentdak. Ter rechterzijde van het station verrezen kantoren voor de douane, een los- en een laadplaats en een rangeerterrein met polygonale locomotievenloods. Circa 100 meter links van het station lag de 'Woenselse overweg' met houten overweghuisjes. Hier kwam enkele jaren later een voetbrug. Het in 1913 geopende station werd in 1956 afgebroken ten behoeve van een nieuw station door ir. K. van der Gaast, met uitzondering van de tunnel.

1915
1917
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1923
1928
1930
1930
1930
1930
1930
1931
1932
1934
1935
1935
1935
1935
1940
1940
1940
1944
1945
1950
1950
1953
1956
terug naar station Eindhoven