stationsgebouw (1907) type: NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd, dat is later teruggedraaid. Daarentegen is de lage aanbouw met planken beschoten, dan wel uitsluitend met houten wanden uitgevoerd; de gevel heeft een andere indeling van die van de aanbouw in Vilsteren. |
krantenknipsel: Gerbrand van Boven Station Drouwen in aanbouw. Bij de opening van de lijn had de NOLS niet voorzien in een stationsgebouwtje in Drouwen (bij Bronneger). Het verkeer viel echter zo mee dat besloten werd in 1907 toch een stationsgrbouw te plaatsen. Hier is men bezig de laatste hand te leggen aan onder andere het tegeltableau. Omdat er in 1906 een laad en los spoor kwam, moest er ook een man het wissel bedienen, zodat kon worden voorkomen dat het wissel ook door derden omgelegd kon worden. Omdat hij er ook moest wonen heeft men besloten dit station te bouwen. Het is voor de 2e wereldoorlog al weer afgebroken.
|
1907