home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Baarle- Nassau grens - afbeelding 45 station Baarle- Nassau grens

stationsgebouw (1957)
Het hoofdgebouw van dit grensstation, dat in 1906 gereedkwam, bestond uit een eenvoudig langgerekt gebouw met aan de uiteinden een trapgeveltje. Ook binnen was het gebouw sober. Opvallend is de toepassing van een galerij. Tot de bijgebouwen behoorden een douaneloods, een polygonale locomotievenloods, een reservoirgebouw en enkele seinhuizen. Langs de gehele gevel was een perronoverkapping aangebracht die ook voorbij het einde van het gebouw nog doorliep. De vorm van de metalen steunders werd mede bepaald door de waterafvoerpijpen, die hierlangs naar beneden liepen, een constructie die herhaald zou worden bij de stations Roosendaal, Eindhoven, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert. Deze metalen constructie werd afgedekt met houten planken, waarop asfalt werd aangebracht. Bij station Baarle-Nassau verrezen er dienstwoningen voor spoorweg- en douanepersoneel. Vanaf 1934 vond er nog slechts goederenvervoer plaats. In 1940 en 1950 werden de loodsen, seinhuizen en tractiegebouwen afgebroken. In 1948 werd de douaneloods overgebracht naar Hengelo, waar hij als goederenloods dienst ging doen. Het stationscomplex werd in 1956-1959 grotendeels gesloopt. De beide uiteinden van het hoofdgebouw, die men liet staan, zijn in de jaren tachtig gesloopt. Wel zijn bewaard gebleven een douanekantoortje, de negen woningen voor douaneambtenaren aan de Turnhoutsebaan 1-9 en de veertien woningen voor spoorwegbeambten aan de Grensweg.

eilandstation van 1,5 verdieping en twee zeer lange vleugels van alleen een begane grond. De grens tussen Nederland en Beliƫ lootp dwars door het station. Gebouwd in verband met verwachte toename goederenverkeer.

Sjef Smulders uit Castricum meldt dat dit grote station door zijn overgrootvader Franciscus Smulders is gebouwd in 1904.

Afbeelding toegevoegd op 25 okt 2020

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 10 gegeven.
Bron: Kees van de Meene ©
Een liefhebber van spoorwegen en stationsgebouwen, die reeds sinds de jaren 50 de Nederlandse infrastructuur systematisch heeft gefotografeerd. Auteur van diverse boeken.
Foto's in hogere resolutie zijn aan te vragen via de NVBS (fotobureau@nvbs.com) Fotonummer E34
Meer afbeeldingen van Kees van de Meene ©

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1956


1957

1958