of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zevenaar - afbeelding 34 station Zevenaar

stationsgebouw I (1938)
Bijna gelijk aan Arnhem I, doch dit heeft een schilddak


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6.5 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Frank Kouwenhoven17 jan 2010
Een beeld van de tanende exploitaite van de Rheingold. Kwam in de beginjaren nog een stam van tien rijtuigen het land binnen, in het voorlaatste jaar van de ecploitatie waren het er nog maar vijf, waarvan twee D´s. Dat zal te maken hebben gehad met het feit dat in Utrecht de trein werd opgedeeld in een deel voor Amsterdam en een voor Hoek van Holland. Of de voorste D van Duitsland meekwam of tezamen met de lok in Zevenaar werd aangehaakt kan ik niet zien De D kan ook een Staatsspoor-verleden hebben. Ondanks het feit dat de Rheingold een snelle (volgens de DRG de snelste)internationale verbinding tussen de Noordzee en de alpen (Basel) was, moest er toch bij een grensplaats gestopt worden voor de wisseling van lokomotief, en naar ik aanneem ook voor de grensbeambten. De 3900 bracht de trein naar Amsterdam. Het deel voor Hoek van Holland werd vanaf Utrecht door een 6000 getrokken. (voor een kopstation is een tenderlok wel zo handig, denk ik dan) Lees meer over de Rheingold in het gelijknamige boek van F. Ernst. uitgave Schuyt & Co

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1934

1938