of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Zandvoort dorp - afbeelding 2 halte Zandvoort dorp

Gemeentelijk stationsgebouw (1930)
Uit onvrede over het ontbreken van een haltegeboutje en de slechte bediening van de halte Zandvoort dorp ging de gemeente over tot bouw van een groter stationsgebouw aan het einde van de halteweg. Het was geen succes waardoor het gebouw al in 1895 werd gesloten en een jaar later verkocht is. Het heeft nog jaren als vakantiehuis dienst gedaan.

Het nieuwe station met op de achtergrond het gemeentelijk stationsgebouw aan de halteweg. De halte Zandvoort dorp lag dus ongeveer aan het einde van het huidige perron.

Afbeelding toegevoegd op 14 jul 2010

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 7 gegeven.
Bron: Zandvoort Vroeger
Meer afbeeldingen van Zandvoort Vroeger

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Sjoerd Eeftens14 jul 2010
Strikt genomen is deze foto natuurlijk van het definitieve station Zandvoort Bad, waarvan de helaas later gesloopte overkapping met voor vertrek gereedstaande trein zichtbaar is. Het voormalige gemeentelijke haltegebouw (wist ik ook niet, want geen spoorgebouw)is echter nog goed zichtbaar als vakantiekolonie. Op foto 1 is goed te zien dat de halterende trein bij halte Zandvoort Dorp in de boog is gestopt. Hij is daarstraks vertrokken van het eindpunt, een 500 m terug, parallel aan de boulevard. Die boog is nog jaren blijven liggen, is zelfs verbreed tot vier sporen, werd later het opstelemplacement en was ook de verbinding naar het goederenemplacementje dat later kwam op het oude beginpunt en waar ook de VAM laadplaats was.
Antwoord webmaster:
dat klopt, daarom staat hij ook bij beide stations genoemd.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930