of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nieuweschans - afbeelding 12 station Nieuweschans

1980

Rechts het tijdelijke gebouwtje dat in nieuweschans het grote station moest vervangen. Het emplacement was in die dagen omvangrijker dan het eind jaren 90 was. Hier tellen we nog zeker 3 sporen en een tweede perron. Eind jaren 90 was dat tot een spoor aan een perron gereduceerd. De trein gaat richting Duitsland, getrokken door een lok uit de 216 serie heb ik me laten vertellen. Daar heb ik weer geen verstand van.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
51 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 9.5 gegeven.
Bron: Harm Raatjes
Meer afbeeldingen van Harm Raatjes

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Chiel Robijn8 jan 2017
De trein op deze foto gaat zeker naar of komt zeker uit Duitsland. Het was in die tijd namelijk zo, dat er vanuit Groningen internationale buurlandtreinen reden naar bestemmingen in het Noorden van destijds nog West-Duitsland. Hierbij ging het dan om de steden Oldenburg en Bremen. Deze treinen werden samengesteld uit materieel van destijds de Deutsche Bundesbahn, die in sommige gevallen ook de diesellocs hiervoor stelde. Deze locs hadden dan in Groningen 's - nachts een overstatijd en werden ook verhuurd aan de NS om in de nacht goederentreinen mee te rijden, omdat de NS in het begin van de jaren '80 van de 20ste eeuw een materieeltekort kende. Ook de NS-locserie 2400 heeft in de jaren '50 deze treinen via Nieuweschans gereden, maar werd toen al snel vervangen door West-Duitse locs, omdat de 2400 eigenlijk, net als de serie 2200 niet bedoeld was voor personen-, maar voor goederenvervoer en daarom dus ook geen mogelijkheid voor treinverwarming had en dus moest er een aparte verwarmingswagen mee rijden in de winter. De West-Duitse diesellocs hadden wel een treinverwarmingsmogelijkheid aan boord. Ook werd deze verbinding dikwijls gereden door dieseltreinstellen van de DB, serie 624.
WJ Boers28 dec 2012
Dat Nieuweschans tegenwoordig maar een spoor aan een perron heeft, klopt niet. Er zijn nu nog steeds twee sporen met aan ieder spoor een perron.
Antwoord webmaster:
nu inderdaad niet meer, een tijdje geleden wel.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1980

1988