Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Leiden Centraal - afbeelding 59 station Leiden Centraal

stationsgebouw III (1953)
vrijwel identiek aan enschede en hengelo. Hier ook baksteen gebruikt.

nieuwe hoogelegen perron

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 9 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 154640
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Frank Kouwenhoven5 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn excuses voor de verkeerde informatie. ben kennelijk altijd verker dgeïnformeerd geweest over dat derde perron. Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben is waar dat spoor voor het onderstation aftakte. DAt was in begin jatren twintig gebouwd op het (straat-)niveau zoals van de oude spoorbaan.
Antwoord webmaster:
geeft niet, dat lossen we samen wel op ;-)
Sjoerd Eeftens1 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat Frans schrijft over het spoor links is niet juist. Bij de aanleg van het Leidse hoogspoor lagen de oude sporen tussen de restanten van het oude stationsgebouw rechts buiten de foto en de nieuwe hoge sporen. Er was dus weinig ruimte. Het spoor links was het tijdelijke doorgaande spoor naar Den Haag met een noodperron. Het spoor waarop de trein staat, langs het latere tweede perron, werd toen gebruiktals spoor naar Haarlem en werd later het definitieve spoor naar Den Haag. Aan de andere zijde van dit tweede perron lag het tijdelijke kopspoor voor de treinen naar Alphen aan den Rijn. Het eerste perron kon pas worden aangelegd toen de lage sporen waren opgebroken. Tijdens het tijdelijke gebruik van de sporen was er een tijdelijke klassieke beveiliging met armseinen tot 1956: bij de ingebruikname van het grootste deel van het emplacement kwam ook de NX-beveiliging in dienst. Geen postperron dus; het tijdelijke spoor buiten de kap werd opgebroken toen het niet meer nodig was.
Antwoord webmaster:
dank je sjoerd. goed verhaal!
Frank Kouwenhoven31 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De bouw van het nieuwe hooggelegen station is hier half voltooid. De bouw van het hoofdgebouw aan de stadszijde is nog lang niet zo ver. Het spoor links liep langs het toenmalige derde perron dat oorspronkelijk de functie had om post te laden. Pal daaronder bevond zich een voorziening om postauto´s te laden en te lossen. Het eindpunt van dit spoor lag bij het onderstation enkele honderden meters verderop.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950







1951

1952



1953












1954


1955


1956


1957