of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hilversum - afbeelding 140 station Hilversum

oostzijde (1954)
Station Hilversum (oostzijde) is gebouwd als een extra toegang voor de vele forensen. Zij moesten vanuit de oostelijke wijken steeds weer het spoor oversteken, omdat het eigenlijke station zich aan de andere kant van de spoorlijn bevond. Deze oostelijke toegang is ook een volwaardige stationsentree geworden met kaartverkoop en een inpandige fietsenstalling. Evenals in Haarlem is er geen wachtruimte, de hal geeft onmiddellijk toegang tot een reizigerstunnel die naar het perron leidt. Het langgerekte gebouw is opgetrokken uit gele verblendsteen, verlevendigd door tussenliggende donkere horizontale stroken. Lange doorschietende luifels in de lengte van het station vormen het dak. Eén ervan, de hoogste en langste, buigt omhoog boven de kopgevel. De grote glaspui in deze gevel zorgt voor een fraaie lichtinval. Het open uiteinde van de andere luifel, waaronder zich de ingang bevond, rustte op een zware kolom. Nu is dat gedeelte dichtgemaakt, de ingang is verplaatst naar het midden. Links is een ruime Wizzlwinkel met servicebalie, rechts zijn een aantal kleine winkels gevestigd. Het idee van openheid, ruimte en licht is hierdoor gedeeltelijk verloren gegaan.

Afbeelding toegevoegd op 10 jun 2009

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: Het Utrechts Archief
Catalogusnummer 167345
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950

1952

1954

1956

1958