Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Hazerswoude- Koudekerk - afbeelding 1 halte Hazerswoude- Koudekerk

1939

Trein op de plaats waar vroeger het station heeft gestaan.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,6 gegeven.

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

j.p.burggraaf20 jan 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit is zeer zeker hazerswoude-[rijndijk was er nog niet]met de karakteristieke molen van van elswijk op de achtergrond,het sein voor de[mogelijk nog aan te leggen ]losplaats,zie nieuwe dwarsliggers,en vermoedelijk links op de foto de restanten van het gesloopte station.mogelijk op de foto mijn grootvader
Sjoerd Eeftens7 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
1939 kan zeker niet; de hier afgebeelde dieselvijven kwamen pas in 1940 op de baan en waren bedoeld voor de langeafstandsdiensten. Daar hoorde deze spoorlijn echt niet bij. Dit is vrij zeker een foto van kort na de Tweede Wereldoorlog, en kan een proefrit betreffen uit Boskoop waar enkele rijtuigen van deze treinen in grote herstelling zijn geweest.
Frank Kouwenhoven4 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gezien de goed gedocumenteerde opmerkingen van Sjoerd stel ik voor deze foto op 1939 te dateren.
Antwoord webmaster:
heb het aangepast
Sjoerd Eeftens7 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De elektrische dienst op Leiden - Woerden startte op 8 oktober 1950. Op 15 januari 1940 namen de vooroorlogse dieseldrietjes de diensten over van de stoomtreinen, maar de oorlog gooide roet in het eten. Toch zullen in de tussenliggende periode ook wel eens dieselvijven gereden hebben, zoals deze foto bewijst. Het stationsgebouw van Hazerswoude werd kort na de sluiting voor reizigersvervoer op 15 mei 1934 al afgebroken wegens zware verzakking en bouwvalligheid. Wat restte was een bouwseltje voor post T. Die post verviel op 26 mei 1968 toen het inhaalspoor en het kopspoor met losweg werden opgebroken en de beveiliging buiten dienst kon.
Antwoord webmaster:
ja ik zie nu dat die datum 1950 van mijn site gehaald werd, maar dat was maar een heel grove schatting. 1934 afbraak dus. die stations waren allemaal niet echt stevig gebouwd, is het wel? alphen en bodegraven hadden ook allerlei euvels.
Heimen Stoffels5 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het precieze jaartal zou ik ook niet weten, maar 1950 kan het sowieso niet zijn. In 1950 werd namelijk het stationsgebouw afgebroken. Op de foto is er geen stationsgebouw meer en als deze al van 1950 zou zijn, dan zou er op zijn minst iets van de sloop te zien moeten zijn. Als ik de foto zo zie, is het stationsgebouw er al een tijd weg en netjes opgeruimd. Dus na 1950/1951 is dit sowieso.
Antwoord webmaster:
ok vreemd, maar we zien toch nog geen bovenleiding. iemand over het materieel iets te melden, daar weet ik niets van.
Frank Kouwenhoven13 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
als de datum bij deze fot juist is, kan dit niet hazerswoude zijn. Ik vermoed dan ook dat de foto vóó 1950 is genomen. In dat jaar is namelijk de elektrificatie tussen Leiden en woerden voltooid. Bij mijn weten heeft er tot die tijd stoomtractie plaatsgevonden, maar een tijdje diesel vijfjes (Mat ´40)moet ook mogelijk zijn geweest. Ben benieuwd naar de reactie van de inzender. Succes met deze heerlijke site gewenst. Frank Kouwenhoven
Antwoord webmaster:
ik weet het niet precies.misschien een van de bezoekers.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1939