of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Haarlem - afbeelding 70 station Haarlem

stationsgebouw III (1935)
wachtkamers en restauratie op eilandperron. Op stationsplein twee hoofdgebouwen

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering22 okt 2009
De normaal spoortrams waren voor 1924 gelig gekleurd. Dat zie je op een zwart wit foto. Na 1924 heeft de NZH alles blauw geschilderd. Vandaar ook de naam in de volksmond "Blauwe tram".
Antwoord webmaster:
oh ja blauw en geel kun je inderdaad wel uit elkaar hoiden.
Han Lefering22 okt 2009
Op de achtergrond een normaalspoor tram. De tramwagen is blauw, dat betekent dat de wagen van de NZH is. De NZH is in 1924 ontstaan uit de fusering van trammaatschappijen. De foto is dus gemaakt na 1924. De zichtbare tram is van een fors formaat, het is waarschijnlijk een wagen van de lijn naar Leiden. In 1932 is deze lijn onder de draad gebracht, dus foto is dan van omstreeks 1935. Dit jaar omdat de smalspoortrams en sporen op de foto niet meer voorkomen (opgeheven 1934).
Antwoord webmaster:
weer een knap staaltje speurwerk. Hoe je op een zwart wit foto blauw kunt onderscheiden van rood of groen is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik geloof je op je woord.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930

1932

1935

1939