Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Eerbeek - afbeelding 10 station Eerbeek

stationsgebouw (1920)
type: KNLS 3e klasse
Laag gebouw. Verkorte uitvoering van het type KNLS 2e klasse.

Afbeelding toegevoegd op 19 dec 2010

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6,8 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (3222 x 2019).

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Frank Kouwenhoven27 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een mooi verhaal van Bart Jaspers. Het aardige van deze site is dat zowel gentersseerden in architectuur als in spoorweggeschiedenis aan hun trekken komen. Jammer dat de foto niet echt scherp is, maar het blijft wel een waardevol document.
Bart Jaspers19 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking

Nieuwe oude prentbriefkaart

Onlangs werd een originele prentbriefkaart van station Eerbeek gevonden die nog niet bekend was. Verstuurd was hij door Gerrit in de zomer van 1925 naar de heer Modder in Wormerveer. Een erg aardige foto met een aankomende trein. Gelukkig heeft de fotograaf tijdig afgedrukt waardoor veel details te zien zijn van het station.

Op de rechterkant begint het met een bordje waar zeker op staat “de toegang tot den spoorweg is verboden”. Dan een witgekalkt houten spijltjes hek dat doorliep tot aan het stationsgebouw. Het schuurtje daar achter is het voor de spoorlijn typische retiradegebouwtje. Voor de kenners is rechts van het station nog de gietijzeren waterpomp te zien. Wat opvalt is dat de muren van het station iets grijzer zijn. Waarschijnlijk was het station niet wit maar lichtgeel. De goederenloods is nog niet verlengd. De perronrand is gemetseld met aan de einden een ronde afsluiting (zoals hij ook nog ergens in Beekbergen moet liggen).

Tussen de sporen is een lager perron te zien voor als er een reizigerstrein kruist. Het is opgebouwd uit dwarsliggers en voorzien van 2 overpaden naar het hoofdperron.

Voor het station staat het stationspersoneel en een enkele reiziger klaar voor de trein. Van het bedieningstoestel lijkt 1 seinhendel voor de trein nog naar voren te liggen. “Veilig” voor de binnenkomende trein. Links naast de achterste lantaarnpaal ligt een stapel witte zakken. Moet dat nog mee met de trein? De eerste van de vier wagons heeft ongetwijfeld een goederenafdeling, maar dan liggen de zakken onhandig. Zal dan misschien met de trein van half twee naar Apeldoorn mee gaan. Die is nu onderweg naar Soeren waar gekruist zal worden.

Rechts van de locomotief is een ladingmal te zien. Die zouden de VSM daar nu dus mooi kunnen herplaatsen.

Aan de schaduw van de dakranden zou je kunnen afleiden dat het trein 520 van 13.13 geweest moet zijn met tweede en derde klasse rijtuigen (dienstregeling 4 October 1925). Aardig te vermelden dat de fotograaf dan niet gewacht heeft op de motortrein die ruim een half uur later langs kwam.

Maar misschien was de foto ook al jaren eerder gemaakt. Hoewel, in het boek Koninklijke Nederlandsche Locaalspoorwegmaatschappij Willem III van de oudheidkundige vereniging de Marke staat een foto gedateerd 1920 waarop de bovenverdieping nog maar 2 ramen heeft (elders in het boek staat trouwens dat de bovenverdieping in 1916 verbouwd werd, op de bijbehorende tekening krijgt men de indruk dat dan derde raam op de verdieping er bij komt). Ook is de perronverharding dan doorgetrokken tot aan het hek achter de pomp. Maar op deze foto zijn daar perkjes aangelegd. Misschien hielt 1e haltechef R.K. van Breda erg van tuinieren?

Zo blijven er vele vragen over. Zou iemand misschien iets kunnen zeggen over het type locomotief ? reactie’s graag naar vsm.infra@hetnet.nl.

Antwoord webmaster:
dank voor de tekst, ik heb hem integraal overgenomen. ik ben benieuwd of er mensen zijn die er meer over kunnen vertellen, dat kan natuurlijk ook gewoon op deze site gebeuren met het formulier.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1920