Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Helder - afbeelding 49 station Den Helder

stationsgebouw II (1959)
Een laag gehouden gebouw met zeskantige hoofdvorm dat aan de voor- en achterzijde in een punt uitloopt. Heeft daardoor aan beide kanten iets van een boeg van een vaartuig. Welke indruk nog wordt versterkt door de kunstige als baken gebouwde toren, voor het gebouw die de functie van schoorsteen heeft. Het lijkt alsof er een schip voor anker ligt. Er zijn nog meer aanknopingspunten met de zeevaart. In het gedeelte van het vouwschaaldak boven de hal laten aan iedere zijde zes patrijspoorten het licht door. De vloer bestaat uit grinttegels die dusdanige figuren bevatten dat men met enige fantasie de indruk krijgt op een schelpenstrand te lopen. Misschien mogen we ten aanzien van het aan de binnen zijde fraai, geel gekleurde waaierdak, in dit verband wel aan een bijzondere korte spitse golfslag denken. Bron: Nieuw Spoor 1958

perron

Afbeelding toegevoegd op 20 sep 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,4 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 161693
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering30 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het 2e perron met stootjuk en afsluitlantaarn van spoor 3. Aan de eerste kolom van de perronkap hangt de kast om de bestemmingsborden op te bergen. Het bestemmingsbordje werd boven de klok gehangen. De klok werd handmatig op de vertrektijd gesteld.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950







1955


1956




1957






1958



























1959