of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Helder - afbeelding 44 station Den Helder

stationsgebouw II (1958)
Een laag gehouden gebouw met zeskantige hoofdvorm dat aan de voor- en achterzijde in een punt uitloopt. Heeft daardoor aan beide kanten iets van een boeg van een vaartuig. Welke indruk nog wordt versterkt door de kunstige als baken gebouwde toren, voor het gebouw die de functie van schoorsteen heeft. Het lijkt alsof er een schip voor anker ligt. Er zijn nog meer aanknopingspunten met de zeevaart. In het gedeelte van het vouwschaaldak boven de hal laten aan iedere zijde zes patrijspoorten het licht door. De vloer bestaat uit grinttegels die dusdanige figuren bevatten dat men met enige fantasie de indruk krijgt op een schelpenstrand te lopen. Misschien mogen we ten aanzien van het aan de binnen zijde fraai, geel gekleurde waaierdak, in dit verband wel aan een bijzondere korte spitse golfslag denken. Bron: Nieuw Spoor 1958

Afbeelding toegevoegd op 20 sep 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7.3 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resulutie downloaden (974 x 635).

Bron: Het Utrechts Archief
Catalogusnummer 156439
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Peter Collet15 feb 2011
Wichor, Deze foto en foto 71 van Den Helder zijn dezelfde. Alleen is foto 71 van betere kwaliteit dan deze, dus als je de foto,s kunt omwisselen? (44 is van HUA.)
Antwoord webmaster:
dank ik heb het geregeld.
Han Lefering1 dec 2008
Een oud collega mailde mij dat de plaats van post T afhing van het feit of de Helderse lijn AR-beveiliging zou krijgen of dat de klassieke beveiliging gehandhaafd zou worden. Tenslotte Alkmaar en de Hoornse lijn bleven ook klassiek.
Sjoerd Eeftens30 nov 2008
Blijkens de bouwtekeningen staat post T al ingepland binnen het stationsgebouw, maar wat eerdere overwegingen zijn geweest, wie weet!? Dit is een interessante foto: bij de goederenloods staat nog het inrijarmsein van het oude emplacement Den Helder dat noordelijker lag. Het was tijdens de bouw van het nieuwe station bereikbaar over één spoor dat oostelijk van het nieuwe gebouw met een slinger over het nieuwe voorplein lag.
Han Lefering30 nov 2008
Opening van het nieuwe station. Tussen de twee stenen muren op de voorgrond bevindt zich de afgang naar de onder het station gelegen fietsenstalling. Zichtbaar is een hokje van de uitgangscontrole. Het gebouw daarnaast is een dienstgebouw. Op de bovenverdieping (1970) een personeelsverblijf treinpersoneel. Onder met de twee deuren ruimte van de bedrijfsbrandweer. Was het niet de bedoeling om oorspronkelijk post T hierin te vestigen? Op de achtergrond de loods van VGL.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950

1955

1956

1957

1958

1959