of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Arnhem - afbeelding 101 station Arnhem

stationsgebouw II (1935)
Het stationsgebouw uit 1845 werd al snel te klein voor de activiteiten rondom de Arnhemse spoorlijnen. In februari 1856 was de verlenging van de spoorlijn naar Emmerik klaar. En in februari 1865 werd de tweede spoorlijn, Arnhem - Zutphen, geopend. Een groter stationsgebouw was nodig en deze opende in 1867haar deuren. Het vroegere, maar bepaald niet oude, stationsgebouw werd in 1870 gesloopt. Het nieuwe gebouw, dat uitgevoerd was in bruin baksteen, bestond uit vijf delen: een hoog middenrisaliet, twee langgerekte vleugels en aan het eind daar een twee verdiepingen tellende bijna vierkant eindgebouw. Het bakstenen gebouw was versierd met verticale, iets vooruitspringende, banden (lisenen) en tandlijsten en overig siermetselwerk (bogen boven de vensters). De gevel werd bekroond met een borstwering waarin zich in het midden een klok bevond. In de westelijke linkervleugel was een directe doorgang naar de perrons en in de rechtervleugel bevond zich de restauratiezaal. Daar was tevens een aparte kamer voor eventueel koninklijk bezoek. Op de eerste verdieping van het middengebouw waren ook restauratiegelegenheden. Verder telde het gebouw vergaderzalen en een dienstwoning. In 1937 werd aan de westzijde een, één verdieping tellende, witte uitbouw gerealiseerd. Het ontwerp, in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid, kwam van stationsarchitect Sybold van Ravesteyn (1889-1983). Hier kwam de nieuwe uitgang. Met de nieuwe uitgang werd een betere toegang tot de Bovenbergstraat (verdwenen na WO II) gecreëerd. Het stationsgebouw stond op een heuvel en lag vier meter hoger dan de tegenoverliggende huizen op de hoek van het Stationsplein - Coehoornstraat. Tegelijkertijd met de verbouwing in 1937 werd het Stationsplein vergroot, maar daarbij bleven de villa’s aan de west- en oostkant van het stationsplein gespaard. In de loop der tijd waren veel van deze huizen verbouwd tot hotels en andere horecagelegenheden. Uit de Slag om Arnhem (september 1944) kwam het gebouw wonderwel redelijk ongeschonden. De strijd om de bevrijding van Arnhem (april 1945) verwoestte echter bijna het gehele complex.

Afbeelding toegevoegd op 3 okt 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: Het Utrechts Archief
Catalogusnummer 160241
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

W.H. Hartman29 mrt 2009
De afgebeelde tram behoort onder de serie 43 t/m/48; deze deden voornamelijk dienst op lijn 3 van station naar Alteveer. Van deze wagen is geen replica gebouwd. 't is maar een weet!
Victor10 jan 2009
Ik weet niet meer waarom ik er 1925 van gemaakt heb; misschien stond het op de foto. Ik zal het nog wel nakijken. In ieder geval is de foto van later datum.
Han Lefering10 jan 2009
Een replica van deze tram nr. 76 rijdt in het openluchtmuseum in Arnhem.
Antwoord webmaster:
daar heb ik een tijdje geleden dan nog in gezeten, of rijdt er meer materieel rond in arnhem?
Victor9 jan 2009
De auto's lijken mij bij nader inzien ook meer thuis horen bij de jaren '30. Nog overtuigender is de telefooncel die achter de tram te zien is: dit ontwerp dateert van 1932. Van trams heb ik helaas geen sjoege.
Antwoord webmaster:
ok ik zal het veranderen. ik weet ook niets van trams, ik raakte in de war omdat de datum bij HUA zo sterk precies op 1925 was gezet. ik dacht dat jullie daarom meer info hadden, maar blijkbaar niet.
Han Lefering9 jan 2009
Op de foto een tramstel uit de serie 70/75, gebouwd in 1929. Foto uit 1929 of later. De elektrische tram in Arnhem heeft gereden van 1911 tot 17 september 1944. Tijdens het bombardement kreeg de remise een voltreffer en werd een groot deel van het materieel verwoest.
Antwoord webmaster:
ik laat het even checken bij het utrechts archief, zij zijn namelijk nogal stellig in hun datering. ben benieuwd waar ze die vandaan hebben.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930

1935

1938

1939