Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Aalten - afbeelding 3 station Aalten

stationsgebouw (1980)
type: GOLS- groot
Rechthoekig hoog gebouw, met een puntgevel aan de straat- en perronzijde. Op de begane grond een plaatskaartenbureau, goederenbergplaats, vestibule met loket en wachtkamer. Op de bovenverdieping was een woning voor de stationschef. In sommige grotere plaatsen was de goederenbergplaats vervangen door een wachtkamer 2e klasse en een aangebouwde goederenloods. De stations zijn gedekt met pannen in twee kleuren, rood en blauw, gelegd in een patroon.

Perronzijde met trein

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
139 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 9,7 gegeven.
Bron: Collectie Jeroen Doedel
Verzamelaar van ansichtkaarten van stations en tramhalten in heel Nederland.
Meer afbeeldingen van Collectie Jeroen Doedel

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering4 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De machinist bedient het kastje van de TPBR/beveiliging (Ter Plaatse Bediende Relaisbeveiliging). Met deze handeling wordt geblokt,het uitrijsein op veilig gesteld en de rijrichting voor de overwegen gedraaid. D eze beveiliging is ingevoerd in 1979. Op foto 12 en 17 (70-er jaren) nog klassieke beveiliging, op foto 19 uit '80 moderne beveiliging(bedieningskastje en telefoonkast).
Antwoord webmaster:
ok ik heb er 1980 van gemaakt.
martien31 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zou het ook kunne zijn dat deze foto na 1979 is gemaakt. Op de foto is immers te zien dat de machinist gebruik maakt van het zgn. tprb-kastje. De TPRB beveiliging is tussen winterswijk en Doetinchem in 1979 in gebruik gesteld en in 1970 (de bij de foto aangegeven datum) kende Aalten nog klassieke beveiliging.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1980


1986

1988